12 sätt att ta tillvara på övermogna bananer

Innan du vet ordet av är brunt det nya gula och du står där med fruktskålen full av övermogna bananer. Här är 12 sätt att ta tillvara på övermogna bananer.

När bananerna skiftar i brunt är det inte alltid lockande att ta en tugga av dem som de är, men även när bruna fläckar är ett faktum finns mycket du kan göra med bananerna. Banankakan är en klassiker, men det finns fler och mer otippade användningsområden för gamla bananer.

1. Pinnglass på banan

Om bananerna precis passerat gränsen för mogna kan du skära dem i halvor, eller skivor, sticka in en glasspinne eller tandpetare i dem, frys in och servera som pinnglass. Vill du lyxa till det, doppa dem i choklad och kokos innan du stoppar dem i frysen.

2. Bananscones

Scones med banan är kanske otippat, men gott som fika eller mellanmål. Mosa och blanda banan i degen. Baka ut som vanligt och servera med nutella eller ost och marmelad.

3. Bananbröd

Perfekt när du har ett gäng övermogna bananer liggande. Bananbröd är som en hybrid mellan bröd och banankaka. Passar bra till både fikat, mellanmål eller som lyxig helgfrukost.

4. Bananshake

Ingen märker av en brun banan när du mixat upp dem med mjölk och glass till en härlig glassdrink. Vill du göra en nyttigare variant, välj yoghurt i stället för glass.

5. Bananglass

Skala, skiva och frys in bananerna i fryspåsar. När glassuget sätter in tar du fram en påse bananer, slänger ner i en mixer tillsammans med en skvätt yoghurt och mixar till en krämig bananglass. Nyttigt, enkelt och fantastiskt gott. Så enkelt att det nästan inte kan klassas som ett recept. Servera med chokladsås och grovhackade jordnötter om du vill lyxa till det.

6. Bananchokladmousse

Gott, gott, gott, och ruskigt enkelt. Vispa 2 dl grädde hårt. Vispa ner 2 msk chokladsås i grädden. Skala och mosa två bananer och blanda försiktigt ner i chokladgrädden. Häll upp moussen i små koppar och låt stå i kylen någon timme. Garnera med jordgubbar och skivad banan. Klart att servera!

7. Fattiga riddare med banan och choklad (french toast)

Vispa upp mjölk och ägg, tillsätt vetemjöl, florsocker, vaniljsocker. Bred Nutella på två skivor vitt formbröd. Skala och skiva en banan. Sprida ut bananskivorna på en av brödskivorna. Lägg ihop de två brödskivorna ovanpå varandra och tryck till. Doppa dubbelbröden med Nutella och banan ordentligt i smeten och stek gyllenbruna i smör. Vänd i socker och servera direkt.

8. Bananplättar

Nästan bättre än vanliga pannkakor och plättar och gudomligt goda tillsammans med kolasås. Allt du behöver är en övermogen banan och ett ägg, och så lite olja att steka i.

9. Ugnsbakad banan

Billigt, enkelt, barnsligt gott. Ta bananerna och gör ett snitt längs med hela bananen (inte hela vägen igenom). Fyll bananerna med choklad, packa in i folie och lägg foliepaketen i en ugnssäker form. Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 20 min. Servera genast med glass.

10. Bananchips

Torkad banan i skivor är ett bra snacks. Skiva bananerna och lägg på en plåt. Ställ in i ugnen på låg värme, ca 115 grade i 8 timmar. Låt ugnsluckan vara något öppen.

11. Byt ut äggen mot banan

Övermogna bananer är suveräna till kakor av olika slag. I en del kakrecept kan bananer faktiskt ersätta äggen. Mosa en halv till en hel banan per ägg och grädda lite längre eftersom bananerna innehåller mer vätska än ägg. Bananerna kan inte få sockerkakor och liknande att resa sig, där behövs strax under en halv tesked bakpulver per ägg.

12. Skiva och frys in.

Hinner du inte laga eller baka av bananerna på studs kan du spara dem till senare. Skala och skär bananerna i tjocka skivor och frys in. Perfekt att ta fram och slänga ner i mixern tillsammans med frukt och bär till en smoothie eller ha till hands när du blir akut sugen på banankaka.

Så håller bananerna längre

Undvik kylen. Bananerna mår bäst i en skål på bänken och att inte dela fruktskål med till exempel äpplen. Stoppar du dem i kylen blir de bruna fort.

Dela på bananerna. Genom att dela på bananerna ur klasen håller sig bananerna fina längre.

Låt bananerna ligga ensamma. Undvik att låta bananerna dela fruktskål med annan frukt. Andra frukter och grönsaker får bananerna att mogna snabbare.

Plasta av bananerna. Ta bort eventuell plast runt bananerna. Ligger de i plast blir de bruna fortare än nödvändigt.

Bananplättar

Enkla bananplättar som är perfekta att äta till frukost eller blixtsnabbt mellis! Du kan själv välja hur nyttiga de ska vara genom att variera toppingen.

1 st ägg
1 st banan

Gör så här

Dela bananen och mosa i en bunke med en gaffel. Knäck i ägget och rör om. Tips! Lägg till en matsked jordnötssmör för en nötig smak.

Stek plättarna i lite rapsolja och gör varje plätt utifrån en matsked smet. Stek ca 2 min på varje sida på medelhög värme.

Servera med hallon, grekisk yoghurt, frukt, eller glass och choklad- eller kolasås.

Scones med banan och kokos

3 dl dinkelmjöl
3 dl vetemjöl
0,5 dl hela linfrön
1 dl havregryn
1 tsk salt
t4 tsk bakpulver
1 dl fimjölk1 st banan
1 burk lättkesella
1 dl kokos

Gör så här

Blanda alla torra ingredienser väl i en bunke.
Tillsätt fil, kesella, mosad banan och kokos och arbeta degen smidig.Dela degen i fyra bitar, rulla dem till bollar, lägg på pakplåtspapper och kavla till runda plattor. Skär med en kniv varje platta rakt över i fyra delar.Grädda i ugnen i 250 grader i ca 10 minuter. Låt svalna något på galler något. Färdigt att servera!
Materialet är fritt att använda, delar eller i sin helhet, mot att källa Kokaihop.se anges.

Foto: Michael KrantzRedaktör
Josefine Manderholdt
josefine@kokaihop.se

• bananer
  • matsvinn
  • mat
  • resurssmart
  • matsmart

Kokaihop Media AB är en av de ledande aktörerna inom media och mat. Kokaihop Media AB ligger bland annat bakom sajterna Kokaihop.se, Sveriges bästa matsajt 2011, och Spisa.nu, bästa nykomling på Internetworlds lista över Sveriges bästa sajter 2011 och Vin.se. Kokaihop Media AB står även bakom appen Kokaihop.se som finns installerad i över 500.000 smarta telefoner.