5 ätbara klappar du inte tänkt på

Risotto i julklapp? Eller kanske en varm choklad? Ja varför inte! Ge bort något som inte bara står och samlar damm. Här får du fem kreativa och goda tips på ätbara julklappar.

Öl & valnötsbröd

1 bröd cirka 120 minuter

50 g valnötter
4 dl dinkelmjöl
1 dl rågmjöl
1 påse torrjäst
1 tsk salt
1 flaska ljust öl

Så här gör du

Blanda dinkel-, rågmjöl, torrjäst och salt. Häll upp i en burk eller en tom, rengjord flaska. Får valnötterna plats i burken hacka ner dessa eller lägg i en celofanpåse och sätt fast på brödmixen. Fäst även bakinstruktionen:

Häll mixen och hackade valnötter i en bunke, tillsätt 1 dl (45° varmt) vatten och 2 dl av ölen. Täck med plastfolie och låt jäsa till dubbel storlek, cirka 40 minuter. Häll degen i en smord brödform och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Sätt ugnen på 250° och ställ in brödet, lägg ett bakplåtspapper över de första 30 minuterna, ta bort pappret och grädda ytterligare 15 minuter.

Varm choklad i julgranskula

1 kopp 5 minuter

2 msk mjölkpulver
0,5 msk kakaopulver
1 msk strösocke

Så här gör du

Fyll kulorna med ingredienserna, antingen i skikt eller blanda ihop och fyll. Vid servering, rör du ut mixen med två deciliter vatten i en mugg.

Kocken kommentar

Uppskattade hemgjorda presenter, använd tomma julgranskulor från t. ex. Panduro eller snygga glasburkar och dekorera med band.

Risotto på burk

4 personer cirka 30 minuter

3 dl arborioris
1 dl soltorkad tomat, utan olja
1 dl pinjenötte

I cellofanpåse

2 st tärningar grönsaksbuljong
1 tsk torkad hackad vitlök
salt & svartpeppa

Lyxa till det med

En bit fin parmesa

Tillsätt vid tillagning

1 st gul lök
1 dl olivolja
1 liter vatte

Så här gör du

Lägg arborioris, soltorkad tomat i bitar och pinjenötter i olika lager. Smula ner buljongtärningar, vitlök och lite salt och peppar - packa i en liten cellofanpåse och lägg i burken.

Finhacka löken och fräs mjuk i rikligt med olivolja i en tjockbottnad kastrull på låg värme utan att den får färg. Tillsätt innehållet i glasburken, höj värmen och låt fräsa i ytterligare någon minut till dess riset blir blankt.

Tillsätt den vatten lite i taget, ta sedan 1 dl i taget efter hand som riset suger åt sig buljongen. Rör om ofta och sänk värmen.

Ta bort från värmen, vänd ner riven parmesanost. Smaksätt med salt och peppar.

Kockens kommentar

En lyxig present tillsammans med en bit riktigt fin parmesan, helgen är räddad! Glöm inte skicka med en liten lapp med tillagningen och innehållet.

Personlig te-blandning

10 minuter

svart te
torkade ätbara blommor ex blåklint, ringblomma, ros
torkad frukt, ex mang

Så här gör du

Gör en blandning och smaka av. Fyll en burk och fäst ett snyggt band, eller sy egna te-påsar. Fäst små citat på påsarna.

Varm choklad på pinne

cirka 60 minuter

300 g mörk choklad
2 msk strösocker
chiliflakes
glasspinnar
istärningslåda av siliko

Så här gör du

Smält chokladen i en skål över vattenbad, rör ner strösocker och fyll istärningslådan låt svalna. Stick ner glasspinnar och strö över chiliflakes, låt chokladen stelna och slå in i cellofan.

Kockens kommentar

Choklad på pinne som man sätter ner i ett glas och tillsätter varm mjölk och rör om. Lätt att variera chilistyrkan eller byta ut mot annan smaksättning.

Materialet är fritt att använda, som delar eller i sin helhet, mot att källa Kokaihop.se anges.

Recept och foto: Michael Krantz

Redaktör
Josefine Manderholdt
josefine@kokaihop.se

• jul
  • julklapp
  • ätbara julklappar
  • ätbara presenter
  • julklappar recept
  • julklappar
  • tips julklappar
  • julklappstips
  • mat

Kokaihop Media AB är en av de ledande aktörerna inom media och mat. Kokaihop Media AB ligger bland annat bakom sajterna Kokaihop.se, Sveriges bästa matsajt 2011, och Spisa.nu, bästa nykomling på Internetworlds lista över Sveriges bästa sajter 2011 och Vin.se. Kokaihop Media AB står även bakom appen Kokaihop.se som finns installerad i över 500.000 smarta telefoner.