Så länge håller julmaten

Mycket av julmaten håller hela julen, men inte allt. Planerar du mängden mat och tar hand om den på rätt sätt minskar du inte bara svinnet utan också risken att bli magsjuk på kuppen. Så länge håller julmaten och så får du maten att hålla längre.

Under julen lagar vi mycket mat, äter mycket mat och slänger en hel del mat. Vi äter också ofta av samma mat i flera dagar. Det betyder att maten får åka mellan kylen och matbordet både en och två och tre gånger. Maten står dessutom ofta framme länge.

Det finns flera anledningar till att julmaten blir sopor. Bristande planering är en, att man inte tar hand om matrester är en annan och att man inte vet hur olika sorters mat bör förvaras för bästa hållbarhet är en tredje.

Under julen har vi egentligen två problem, dels att vi köper för mycket mat och slänger mat i onödan, dels att vi köper för mycket mat och försöker ta vara på restesterna och äter mat som gör oss sjuka. För det är helt enkelt så att en del mat inte mår bra av att åka ut och in ur kylen som den gör under julhelgen. Fet lax är ett exempel, senapssillen och andra mejeribaserade inläggningar är ett annat.

I normala fall då maten inte står framme långa stunder och upprepade gånger i rumstemperatur håller den ofta betydligt längre. Genom att lägga upp lite mat åt gången i nya rena skålar, använda rena serveringsbestick och alltid tvätta händerna innan du hanterar maten, kan du faktiskt förlänga hållbarheten en hel del.

Så länge håller julmaten

Janssons frestelse håller 1-2 dagar i kylskåp.

Inlagd sill håller cirka 10 dagar i kylskåp (max + 8 grader) Sill i krämig sås har något kortare hållbarhet än sill i tunnare inläggning.

Sillsallad håller 1-2 dagar i kylskåp.

Julskinka, griljerad, håller ungefär 1 vecka i kylen
(max + 8 grader)

Gravad lax håller normalt i 1-2 veckor i kylskåp. I frysen håller den åtminstone tre månader.

Några råd för julmaten

Tvätta alltid händerna innan du hanterar maten. Laga inte mat till andra om du är eller nyss har varit magsjuk. Risken är annars att du för smittan vidare.

Ta inte fram mer mat på julbordet än vad du tror ska gå åt. Lägg upp lite i taget och fyll på efter hand.Lägg inte upp för mycket på tallriken, ta hellre om. Man sparar inte gärna mat som blivit över på tallriken.

Kyl ner tillagad julmat som inte ska ätas med detsamma. Små mängder mat kan du ställa i kylskåpet direkt, större mängder bör du först kyla ner, till exempel i ett vattenbad eller utomhus kalla vinterdagar.

Frys in den mat du inte kommer att äta i mindre förpackningar. Då kan du enkelt ta fram den mat du behöver. Kanske har du rent utav mat även efter nyår.

Materialet är fritt att använda, som delar eller i sin helhet, mot att  källa Kokaihop.se anges. (länk för webbpublicering)

Foto: Martin Hanner

Redaktör
Josefine Manderholdt
josefine@kokaihop.se
+46 767 15 00 90

• Livsstil, mode, fritid

Kokaihop Media AB är en av de ledande aktörerna inom media och mat. Kokaihop Media AB ligger bland annat bakom sajterna Kokaihop.se, Sveriges bästa matsajt 2011, och Spisa.nu, bästa nykomling på Internetworlds lista över Sveriges bästa sajter 2011 och Vin.se. Kokaihop Media AB står även bakom appen Kokaihop.se som finns installerad i över 500.000 smarta telefoner.

Kristin Johansson

Presskontakt Redaktör Redaktionellt ansvarig 0703-879798