Nöjesguidenpris till Spåmans Den första kvinnan

Den första kvinnan kretsar kring Lilith, den första kvinnan som likt Adam skapades ur jorden men som vägrade foga sig för sin like och utvisades ur Eden, och Linda, som efter ett gynekologiskt cellprov får rekapitulera tusentals år av tvåsamhet och kvinnlig underkastelse. Det är ett mörkt album som med avstamp i snäva könsroller hyllar den dåliga kvinnan. Efter en rad uppskattande recensioner har boken nu även vunnit Nöjesguidens Göteborgspris i kategorin läsning.

Motivationen för priset lyder:
"Med lika delar humor som djupaste allvar träffar hon mitt i prick i sin senaste serieroman om Lilith, den första kvinnan. En bok som är lika vacker som viktig!"

Sagt om boken:

...[Linda Spåman] är också suverän på att lyssna in små slitningar och skav i kommunikationen människor emellan. Sedan återvinna dem i form av sylvassa repliker. Malin Lindroth, GP

...Spåmans seriealbum skriver om historien, och blir en välbehövlig protest mot patriarkatet och underlägsenheten. Sofia Sundström, Folkbladet

...Linda Spåmans sätt att väva ihop sina berättelser är snillrik. Mytologi och nutid. Ett ormfyllt träsk och en gynekologimottagning. Sedan är hon också så sjukt rolig. Camilla Carnmo, Feministiskt Perspektiv

För intervjuförfrågningar till Linda Spåman och andra pressrelaterade frågor, kontakta Kolik Förlags kommunikatör Samira Ariadad via kontaktuppgifterna nedan.

• Litteratur

• kolik förlag
  • göteborgspriset
  • nöjesguiden