Vad hade hänt om Sverige dragits in i Första världskriget? Ny seriebok ute nu.

I år är det 100 år sedan Första Världskriget bröt ut och ödelade stora delar av den europeiska kontinenten. Sverige förskonades både från det världskriget och det som följde 25 år senare, vilket lade grunden till vårt välstånd. Men vad hade hänt om Sverige istället dragits in i kriget? Den frågan försöker Lars Krantz besvara i sin nya seriebok Den svarta jorden.

I Lars Krantz seriebok tecknas en dyster bild av staden Falköping, en stad strax bakom fronten, som går över Västgötaslätten i form av oändliga skyttegravar. Gatorna är fulla av flyktingar, svartabörshajar och krigsinvalider som sjunker allt djupare ner i fattigdom och misär.

- Jag är intresserad av människornas mörkaste sidor, säger serietecknare Lars Krantz, och eftersom jag är uppvuxen är i Falköping var det naturligt att förlägga min berättelse dit.

Journalisten Laura Osborn är bokens huvudperson, som får se snaran dras åt allt tätare kring hennes arbetsgivare Falköpingsbladet. Sanningen är krigets första offer, och tidningen blir allt mer en propagandamaskin för krigsmakten.

Den svarta jorden är en mörk och poetisk seriebok, full av grymhet men också mörk humor. Trots sin kontrafaktiska historieskrivning säger den mycket både om vårt fredliga land, om vår samtid och om vad kriget kunde ha gjort med oss alla.

Lars Krantz är född 1978 i Falköping och bosatt i Malmö. Han arbetade som dödgrävare innan han sadlade om och blev serietecknare med inriktning på historisk skräck. Efter debuten Dödvatten 2009 har han ägnat sig åt att bygga upp den gåtfulla värld han kallar Den svarta jorden.

Tveka inte att höra av er till fabian@kolikforlag för recensionsex eller intervju. Läs också mer om boken på länken.

• Litteratur

• första världskriget
  • historia
  • grafisk roman