Den mänskliga faktorn är inte bara ännu en faktor

Säkerhet blir allt mer viktigt inom materialhantering och lagerverksamhet. Även om det är mänskligt att göra fel kan det leda till svåra olyckor med allvarliga konsekvenser för personerna som är inblandade och företaget de arbetar för. Automatiska truckar (AGV:er) låter er automatisera delar av arbetet utan att undanhålla personalen från att skapa värden i närliggande områden.

Att pressa gränserna
Vetenskaps- och affärsmannen Benjamin Franklin (1706–1790) sade det bäst: Tid är pengar. Om du vill uppnå bättre resultat måste du arbeta snabbare, smartare eller både och. Ju hårdare du pressar dina operatörer desto högre blir dock risken att de kommer att göra misstag som leder till olyckor.

Vid tillverkningsanläggningar och lager är skador på förare med manuella truckar ganska vanliga enligt statistik från OSHA (Occupational Safety & Health Administrations). Automatisering kommer att eliminera antalet olyckor som orsakas av förare som kör truckar för fort eller inte följer instruktioner. Å andra sidan kommer automatisering ofta med en stor initial investering och systemen kan vara svåra att förändra och anpassa till nya arbetsmönster i framtiden.

Arbeta tillsammans
AGV:er ger det bästa av båda världar: Automatisering med en snabb avkastning på investering och möjligheten att låta förare bidra där de skapar mest värde. Ni kan automatisera alla truckar, inklusive lyfttruckar, och lätt förändra sättet de rör sig på.

AGV:er kan arbeta i samma område som förarna tack vare kontrollerat körsätt, väldefinierade säkerhetszoner och säkerhetssensorer. I omgivningar med exponering av farliga kemikalier och liknande risker erbjuder AGV:er ett kostnadseffektivt sätt att förbättra säkerheten och hälsan i arbetet. Ni kan också låta AGV:er arbeta tillsammans med era förare genom att kombinera lagerstyrningssystem och röstsystem.

Gör ett säkert drag
Säkerhet och effektivitet går hand i hand. AGV:er bidrar till en säker arbetsmiljö med färre personskador och färre skador på varor, pallar och ställage. Ni får mer gjort på en högre kvalitetsnivå och med minskade kostnader för olyckor.

Se till att den mänskliga faktorn inte bara är ännu en faktor vid er anläggning eller ert lager. Läs om automationslösningar från Kollmorgen, eller kontakta en av våra partners direkt för en diskussion.