Havsörn rehabiliterades på Kolmården

I slutet av juni lämnade en privatperson in en krasslig havsörn till Kolmårdens Djurpark. Örnen var hängig och slapp, kunde inte flyga men hade inga synliga skador. Efter rehabilitering var det så den 1/8 äntligen dags att släppa örnen fri i Bråvikenområdet igen.

Det hela började med att en privatperson hade sett havsörnen på marken och inte tillsammans med de andra örnarna. Örnen var hängig och slapp, kunde inte flyga men hade inga synliga skador. Ringmärkningen visade att det var en årsunge men alla fjädrar var redan utväxta. Efter kontakt med Kolmårdens Djurpark, som i vissa fall tar emot rovfåglar för rehabilitering, lämnades örnen den 23 juni över till Kolmården.

På Kolmården undersöktes havsörnen och prover togs mot förgiftning. Därefter påbörjades behandling och örnen blev ganska snabbt piggare.

– Nu har den ökat i vikt, flyger och har fått tillbaka sitt naturliga sätt att vara på. Lite arg och vresig mot oss då vi kommer för nära, men det är skönt att se eftersom det är ett friskhetstecken, säger Cecilia Håkansson operativ chef BARR på Kolmårdens Djurpark, några dagar innan frisläppandet.

När örnen frisläpptes den 1 augusti gick allt bra. Havsörnen flög ut över ett fält, mellanlandade i ett träd innan han tog luft och steg högt upp i skyn och ut över Bråviken.

Fakta om havsörn

Klass: fåglar
Ordning: rovfåglar
Familj: hökartade rovfåglar
Livsmiljö: Europa och Asien. I Sverige Östersjökusten, vid syd- och mellansvenska sjöar och i Lappland
Levnadssätt: par
Föda: fisk, sjöfågel, mindre däggdjur, as
Kroppslängd: 80-100 cm
Vikt: 4-7 kg
Vingbredd: 195-250 cm
Antal ägg: 1-3 ägg
Ruvningstid: 38 dygn

Cecilia Håkansson, operativ chef BARR på Kolmårdens Djurpark, 010-708 75 85, cecilia.hakansson@kolmarden.com

För pressbilder; http://kolmarden.qbank.se/v2.6/mb.php?h=ec88148007ac137505ab016952e18a99
Pinkod: Havsorn2012

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark.  Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Hotellet har 213 rum, flera restauranger, nyrenoverad bad-, spa- & relaxavdelning, konferensavdelning, nattklubb samt en stor barnavdelning med lekrum. Destination Kolmården är en del av Parks & Resorts Scandinavia, som är en av Nordens ledande aktörer inom upplevelseindustrin.