Röda pandan återfunnen

Röda pandan återfunnen

Den röda pandan Arjun som klättrade ut ur sin anläggning på Kolmården natten mellan söndag och måndag har efter ett intensivt sökarbete återfunnits i djurparken. Pandan kunde sövas av veterinär och vilar upp sig på djurparkens veterinärklinik efter en undersökning.

Under eftermiddagen siktades den röda pandan av Kolmårdens medarbetare i ett område inne i djurparken. Med hjälp av en drönare med värmekamera lokaliserades pandan uppe i ett träd och Kolmårdens chefsveterinär Torsten Möller kunde söva honom med bedövdningsmedel. Efter en undersökning kan man konstatera att Anjun mår bra, men djurvårdarna och veterinärerna håller honom under extra uppsikt på veterinärkliniken under natten.

-Vi är otroligt glada att vi hittade honom välbehållen och att vi på ett säkert och tryggt sätt kunde söva honom. Nu ska pandaanläggningen ses över och säkras och förhoppningen är att Anjun inom kort kan få träffa sin blivande partner Ottilia. De spelar tillsammans en viktig del i bevarandet av denna starkt utrotningshotade art, säger Rickard Sjödén, informationsansvarig på Kolmården

Bildmaterial för nedladdning:

För mer information kontakta:

Rickard Sjödén

Informationsansvarig

Kolmårdens djurpark

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.