​​Komatsu 830- en epok tar slut

Det sista exemplaret av skotaren Komatsu 830 har sålts i Baltikum, vilket innebär att den nu går i graven. Komatsu 830 var en maskinmodell i det minsta storlekssegmentet. Modellen har varit framgångsrik och har funnits med i vårt skotarutbud under en lång tid. Per Annemalm, produktchef för skotare, berättar om skotarmodellens historia i företaget.

I februari 2002 levererades den första 830:n till en kund i Vaamakula i Finland. Modellen fick snabbt en bred spridning med leveranser till så gott som samtliga europeiska marknader. Störst framgång hade den i södra Sverige, Finland, Tyskland och Baltikum.

Komatsu Forest har levererat 550 stycken 830-skotare. Modellen blev med åren mycket bra och hade litet produktunderhållsbehov efter uppgraderingen till 830.3.

Komatsu 830 var mest uppskattad av skogsentreprenörer som utför gallringar i känsliga, blöta marker, eller av skogsägare med fokus på små maskiner. Kunderna uppskattade den för sin låga vikt, relativt höga lastkapacitet, fina krankörning, snabba transporthastighet och smidigheten i skogen. En entreprenör sa om sin Komatsu 830 att ”den är så lätt att den går på grumligt vatten”.

Efter finanskrisen 2008 blev det tydligt att entreprenörer med de minsta skotarklasserna började få svårare med lönsamheten. Många entreprenörer tog steget upp till 840TX när betalningsviljan hos uppdragsgivarna sjönk. Dessutom kom skonsamma lösningar för större skotare, med större hjul och boggi, samt miljöband. När sedan motorlagstiftning och marknadskrav på rymliga hytter med hyttfjädring kom, var det naturligt att ersätta 830:n med en större och mer produktiv modell: Komatsu 835. Som vanligt när en produkt ska ersättas fick 830:n ett uppsving under sitt sista år, när de sanna 830-fantasterna såg chansen att lägga sin sista beställning.35 maskiner levererades under 2014.

Som kuriosa kan nämnas att 830 var den första skotarmodellen som hade delad framram. Ett utvecklingssteg som kom på nästa modell, Komatsu 895, först 2013. Den var också unik bland våra modeller med kranfäste format som en svanhals, vilket gjorde den extremt smidig i gallring, med mycket kort avstånd mellan bakaxel och midja. På 830:n optimerades de flesta konstruktioner för att få en liten, lätt och smidig maskin. Det mesta, utom möjligtvis hytten, konstruerades eller valdes unikt för 830.

Det som började redan 1988 med den lilla lätta skotaren 828 avslutas alltså 2015 med att en av våra populäraste modeller ersätts. Tiden har gett nya förutsättningar i miljökrav, ekonomi, kapacitet, produktionsvolymer m.m. men ett är säkert, ägarna av 830 är några av de mest nöjda kunderna.