Komatsu Forest satsar i södra Sverige

Nu förstärker Komatsu Forest sina positioner i de södra delarna av Sverige. Startskottet går med en ny lokal för verksamheten i Hässleholm och arbetet kommer under hösten att fortsätta norröver där mer kompetens söks. På så sätt kommer Komatsu Forest närmare sina kunder och tryggar service och underhåll av Komatsu skogsmaskiner i området ytterligare.

Komatsu Forest är den enda skogsmaskintillverkaren som kan stoltsera med så många som 18 egna anläggningar över hela landet, vilket också betyder egen personal med 100% fokus på Komatsu skogsmaskiner. Med nya rekryteringar hoppas man kunna sprida kunskapen ytterligare över landet.

I höst hålls en invigning av de nya lokalerna i Hässleholm vilket blir början på en betydande satsning. – Egentligen har vi redan tjuvstartat genom en ökad bemanning på vår anläggning i Kisa, avslöjar Ulf Nordström, eftermarknadschef i Sverige. – Vi är bäst i världen på att serva och sköta skogsmaskiner och måste finnas där användarna av våra maskiner finns. Med Sverige som hemmamarknad är det ett naturligt steg att växa här och vi ser stora möjligheter att stärka vår position i region Syd, som täcker områdena Skåne, Blekinge, Halland, Småland, Öland, Gotland, Västergötland och Östergötland, fortsätter han.

Branschen står dock inför en stor utmaning när det gäller att rekrytera ny personal, framförallt beträffande mekaniker. – Eftersom vår målsättning är att ha världens bästa eftermarknad kan vi inte ligga på latsidan utan vill gärna knyta det engagemang och den kunskap som finns i området till oss, kommenterar Ulf Nordström.

Hos Komatsu Forest finns idag många personer som har jobbat länge i branschen och en av dem är Bo Djerf, som har jobbat som mekaniker sedan 1975. Han ser framförallt fördelar med sitt jobb. – Varje dag erbjuder nya utmaningar och jag uppskattar mycket att få vara ute i naturen på dagarna, menar han. Martin Torstensson som har jobbat hos Komatsu Forest sedan 2011 håller med. Han tycker att det ibland kan vara slitiga dagar, men att det vägs upp av alla trevliga entreprenörer han träffar ute på sina jobb.

Komatsu Forest efterfrågar framförallt rätt attityd och engagemang hos sina anställda. Kompetens är något som kan fyllas på med efterhand medan det är av största betydelse att hitta personer som passar företagets behov. Med kommande satsning närmar sig Komatsu Forest sina kunder ytterligare genom en ökad tillgänglighet och kompetens i en betydelsefull del av landet.