Ålö, Volvo Lastvagnar och Komatsu Forest gör gemensam sak i att lyfta Umeå som teknikstad

2017 kommer Volvo Lastvagnar, Ålö och Komatsu Forest att gemensamt dela ut ”Årets Teknikpris” på Umeågalan, som ett led i arbetet med att se teknikstaden Umeå växa. Ett pris som instiftades igår kväll under Umeågalans andra akt.

Alla tre företagen är idag världsledande inom sina respektive branscher men har sin grund i lokala entreprenörer som byggde sina företag med Umeå som bas. Med innovationer i världsklass var de tidigt ute och satte standarden för den framtida teknikutvecklingen. Nu vill företagen hitta fler som går i deras fotspår.

- Det var med stor glädje som vi från Ålö, Volvo och Komatsu Forest igår på galan kunde offentliggöra att nästa års gala kommer att kompletteras med ytterligare ett ärofyllt pris. Ett pris som ligger oss väldigt varmt om hjärtat, säger Leif Thorwaldsson, VD på Ålö AB.

Som ett led i arbetet med att lyfta Umeå som teknikstad kommer företagen att uppmärksamma samtida och framtida idémakare, uppfinnare och tillväxtskapare med hjärtat och fötterna i Umeåregionen i syfte att se Teknikstaden Umeå växa.

- Det här är ett pris som vi saknat på Umeågalan, säger Mona Edström Frohm, platschef på Volvo Lastvagnar i Umeå.

Det känns verkligen roligt att vi, Umås tre största teknikföretag, nu tillsammans får möjlighet att uppmärksamma nya teknikföretagare i Umeå.

Vinnaren av teknikpriset 2017 kommer att baseras på sin förmåga att arbeta innovativt med lokal förankring där tillväxt, mångfald och hållbarhet är några av de viktigaste bedömningskriterierna.

- Varje dag går över 2000 personer till jobbet på våra tre företag här i Umeå säger Martin Ärlestig, Komatsu Forest. Så Umeå är definitivt en teknikstad, men det är viktigt att fler utvecklas. Det bidrar till ett ökat fokus, påverkar utbildning och nyrekryteringar positivt och bidrar till en större dynamik och tillväxt inom hela regionen avslutar Martin.

• umeågalan