Komatsu Traction Aid Winch underlättar vid arbete i brant terräng

Komatsu Forest introducerar Komatsu Traction Aid Winch, en högklassig capstan-vinsch som bygger på mer än 10 års erfarenhet från arbete med vinschar i Europas alpregioner. Under 2017 börjar Komatsu Forest leverera Komatsu Traction Aid Winch som option för skotaren Komatsu 875 och skördarna Komatsu 911/230H och Komatsu 931.

Behovet av vinschen som tillbehör till skotare och skördare ökar hela tiden. Konkurrensen om markanvändningen i världen ökar, exempelvis för odling av mat och energigröda. Skogsbrukets expansion sker därför ofta på områden där de förstnämnda inte konkurrerar, t ex i brant terräng. För att kunna avverka och skota virke under dessa extrema förhållanden ökar efterfrågan på speciellt anpassad teknik, så som en vinsch.

Komatsu Forest har lång erfarenhet av att arbeta med vinschar i den tyska och österrikiska alpregionen där tekniken förfinats i samarbete med kunder under mer än 10 år. Baserat på den kunskapen har Komatsu Forest nu implementerat Komatsu Traction Aid Winch, en högkvalitativ vinschlösning som kommer att finnas som tillval för ovan nämnda maskinmodeller.

Systemet bygger på den välbeprövade capstan-principen, som innebär att vinschen har en separat trumma för vajerlagring medan motorn, som ger dragkraft, sitter på capstan-enheten. Vajern är lindad hela nio varv runt capstan-enheten, något som ger stor friktionskraft och därmed en effektiv vinsch.

Capstan-systemet ger en jämn dragkraft eftersom det alltid är lika mycket vajer lindad runt capstan-enheten. Det är en fördel jämfört med en vanlig trumvinsch där motorn sitter direkt på vajern och dragkraften varierar beroende på hur mycket vajer som är kvar på trumman. Konstruktionen ger också bättre kontroll över hur vajern är lindad på trumman jämfört med i en trumvinsch. Detta beror på att hela dragkraften ligger på capstan-enheten, medan den bara indirekt påverkar vajern som ligger lindad på förvaringstrumman. Därigenom kan föraren känna sig trygg att vajern spolas på trumman utan störningar. Den minskade dragkraften på lagringstrumman innebär även mindre belastning och slitage på vajern, som därmed får lång livslängd.

Komatsu Traction Aid Winch har en kompakt design vilket ger skotaren/skördaren en utmärkt markfrigång, terrängframkomlighet och sikt från hytten. Skördarvinschen är utrustad med hydraulisk tilt, vilket gör det enkelt att fälla ner vinschen för att öppna huven eller att justera vinkeln på vajern. Vinschen har även snabbkopplingar som gör det enkelt att lyfta av den när det är dags att utföra service eller vid körning i plan terräng när den inte behövs. Skotarvinschen är välintegrerad i bakramen. Som tillval för kranmodellen 130F finns en integrerad krantilt, som ger högre nettosvängkraft vid användning i brant terräng.

Vinschen har en vajerutmatningsenhet som säkerställer att vajern alltid är sträckt inuti vinschen, vilket ökar tillförlitligheten och förhindrar driftstörningar för vajern. Vinschens styrning är integrerad i maskinens styrsystem MaxiXplorer. Det gör att vajerns matningshastighet automatiskt justeras så att den följer maskinens färdhastighet. Den högkvalitativa vajern har en diameter på 14 mm, vajerlängden är 325 m för skördare och 425 m för skotare.

Komatsu Traction Aid Winch är utrustad med en fjärrkontroll, vilken möjliggör för en ensam förare att manövrera vinschen utanför maskinen, samt rulla ut och förankra vajern. För att optimera utnyttjandegraden har vinschen dessutom flera smarta driftlägen. Komatsu Traction Aid Winch är helt enkelt ett väldesignat system som ger draghjälp och är en extra trygghet i brant terräng och svåra markförhållanden.