Hett KOMMEK inför valspurten

Programmet för KOMMEK 2010 den 18-19 augusti i Malmö är klart. Här möter du politikens trender, framtidsvisioner, samhällsekonomiska utmaningar och nischade ekonomifrågor i den stimulerande mix som är KOMMEKs eget signum. I år arrangeras mässan mitt i valrörelsens slutspurt – räkna med extra stort intresse för budskapen från ledande politiker och ekonomer.

Programmet för KOMMEK 2010 i Malmö den 18-19 augusti är spikat och klart. Landets ledande mässa för kommunal ekonomi arrangeras mitt under en oviss valrörelse, så räkna med extra stort intresse från media, allmänhet och aktörer inom kommunsektorn.

Kommunminister Mats Odell (KD) och socialdemokraternas ekonomiske talesman Thomas Östros drabbar samman i en debatt om framtidens ekonomiska politik, en debatt med fokus på de allt viktigare kommunekonomiska frågorna. Dag två är Steffo Thörnquist moderator när fyra tunga chefsekonomer samlas för att diskutera det samhällsekonomiska läget: Nordeas Annika Winsth, LO:s Lena Westerlund, Swedbanks Cecilia Hermansson och SKL:s Mats Kinnwall. Och så avrundas KOMMEK med att statsvetaren Sören Holmberg, Aftonbladets Helle Klein och Sydsvenskans Heidi Avellan kommenterar opinionsläget inför valrörelsens slutspurt.

Valfrihet i vård, skola och omsorg var en viktig fråga i förra valrörelsen. Nu är det dags att utvärdera. På seminarier som Att skapa en lokal välfärdsmarknad och Valfrihet utan eget ansvar granskas valfrihetsrevolutionen ur det lokala perspektivet: hur blev det egentligen?

Och kanske får vi på seminariet Egen budget nästa välfärdsrevolution en blick in i framtiden, med England som förebild.

Men, KOMMEK handlar inte bara om ekonomi. SEB:s Senior Economist Klas Eklund talar om klimatfrågan i kölvattnet av fiaskot i Köpenhamn. Och missa inte Bodil Jönsson och hennes tankar om tid, stress och teknikdominans på seminariet Före och efter Google. Du hittar hela programmet på www.kommek.se

–   Det här är vårt bästa program någonsin. Vi har både bredd och topp på utbudet, säger en påtagligt nöjd Anders Haglund, projektledare för KOMMEK.

KOMMEK-mässan är landets ledande mötesplats för alla som jobbar med eller är intresserade av kommunal ekonomi i kommuner, landsting och regioner. Här möter du politiker, forskare, journalister, konsulter och ekonomer under två kunskapsintensiva dagar som ger höstens arbete en flygande start.

Fackmässan är KOMMEKs andra ben. Där minglar konferensdeltagarna mellan seminarierna och skapar nya, nyttiga kontakter med sikte på att utveckla kommunsektorn och ge kommuninvånarna mer verksamhet för pengarna.

För mer information, välkommen att kontakta
Anders Haglund, projektledare för konferensen, 0703-27 72 38, anders.haglund@se.pwc.com
Liselotte Kylén, projektledare för fackmässan, 040-690 85 20, l.kylen@sydexpo.se

KOMMEK är landets ledande mötesplats för kommunalekonomiska frågor. På den tillhörande fackmässan presenterar utställare nyheter, produkter och tjänster. Föregående mässa fick toppbetyg av de 3 300 besökarna. KOMMEK arrangeras av Föreningen Sveriges Kommunalekonomer (KEF), Sveriges Kommuner och Landsting, Region Skåne och Malmö stad i samarbete med Sydexpo.

KOMMEK hålls den 18–19 augusti 2010  på Stadionområdet i Malmö. För mer information, se www.kommek.se

Anders Haglund

Presskontakt Projektledare KOMMEK 0703-27 72 38