Pressmeddelande -

Pressinbjudan till KOMMEK 18–19 augusti i Malmö – het samlingspunkt i valrörelsens slutspurt

I år är det återigen dags för KOMMEK. Här samlas landets viktiga beslutsfattare inom den kommunala ekonomin. Politiker, ekonomer, forskare, journalister, företrädare för organisationer och företag – räkna med att alla kommer att vara där.

Konferensdeltagarna, som kommer till Malmö från hela Sverige, deltar i KOMMEK för att fortbilda sig och inspireras. Här kan besökaren ta del av hur andra kommuner jobbar för att ge kommuninvånaren bästa möjliga valuta för skattepengarna. Seminarieprogrammet speglar vidden i kommunernas och landstingens verksamhet.

Intresset för KOMMEK i år är rekordstort. Förutom seminarium om kompetensplanering och kommunal styrning är Bodil Jönssons seminarium om vår inställning till tid och stress bland de mest eftertraktade. Hela seminarieprogrammet finns på www.kommek.se

Några höjdpunkter du inte bör missa:

Onsdag 18 augusti 9.45–11.15
Invigning av KOMMEK 2010 med talare som Mats Odell, Ilmar Reepalu och Lars-Göran Bengtsson (Anders Jansson). Priset Årets Tillväxtkommun 2010 delas ut.

Onsdag 18 augusti 14.00–15.00
Debatt om den ekonomiska politiken mellan Thomas Östros och Mats Odell, samt Lena Hörngren som debattledare.

Torsdag 19 augusti 8.45–10.00
Chefekonomerna Cecilia Hermansson (Swedbank), Lena Westerlund (LO), Annika Winsth (Nordea) och Mats Kinnwall (SKL) blickar framåt och samtalar om de ekonomiska förutsättningarna på kort och lång sikt.

Torsdag 19 augusti 14.15–15.15
Sören Holmberg, Heidi Avellan och Helle Klein kommenterar de allra senaste opinionssiffrorna.

Pressackreditera dig redan idag på www.kommek.se under Press. Din entrébricka, som ger dig fritt inträde till alla seminarier och utställningen skickas till dig med post veckan innan mässan.

KOMMEK hålls den 18–19 augusti 2010 på Stadionområdet i Malmö. Se närmare vägbeskrivning på www.kommek.se. Vill du boka hotellrum, vänligen kontakta Liselotte Kylén omgående.

För mer information, välkommen att kontakta
Anders Haglund, projektledare för konferensen, 0703-27 72 38, anders.haglund@se.pwc.com
Liselotte Kylén, projektledare för fackmässan, 040-690 85 20, l.kylen@sydexpo.se

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KOMMEK är landets ledande mötesplats för kommunalekonomiska frågor. På den tillhörande fackmässan presenterar utställare nyheter, produkter och tjänster. Föregående mässa fick toppbetyg av de 3 300 besökarna.
KOMMEK arrangeras av Föreningen Sveriges Kommunalekonomer, Malmö Stad, Region Skåne och Sveriges Kommuner och Landsting i samarbete med Sydexpo. KOMMEK hålls den 18-19 augusti 2010  på Stadionområdet i Malmö. www.kommek.se

Anders Haglund

Presskontakt Projektledare KOMMEK 0703-27 72 38