Kemira i Helsingborg nominerat till ett av Europas finaste energipriser

Kemira i Helsingborg har nominerats till ”EU Sustainable Energy Awards 2016”. Det är ett pris som delas ut av EU för att uppmärksamma enastående innovation inom energieffektivitet och förnybar energi. Priset lyfter även fram nya sätt att skapa Europas framtida energisystem. Nio europeiska organisationer är nominerade i tre olika kategorier. Kemira har nominerats i kategorin ”Businesses”.

Som årets enda svenska finalist har Kemiras arbete med industriell symbios, det vill säga samverkan mellan olika aktörer kring till exempel energi, material och infrastruktur, uppmärksammats av EU. I juryn sitter bland annat Jerzy Buzek, ordföranden för EU-parlamentets industri-, forsknings-, och energikommitté.

– Att bli nominerade till det här priset gör oss väldigt stolta. Vi har arbetat i många år med att utveckla industriparkskonceptet och på så sätt minska kostnader och miljöpåverkan, säger Emma Gunnarsson, Energichef på Kemira i Helsingborg.

Det är inte första gången Kemira prisas för sitt arbete med industriell symbios och energieffektivisering. 2014 utsågs Kemira till ”Årets energismartaste storföretag”. I juryn den gången satt bland andra Greenpeace och Svenskt Näringsliv.

– Vi har idag ett tjugotal verksamheter på industriparken som alla samarbetar på ett eller annat sätt, och som alla är delaktiga i priset. Vi är stolta över bredden av verksamheter som finns etablerade här – allt från champinjonodling till framställning av produkter för rening av vatten, säger Emma Gunnarsson.

Hon vill även lyfta fram Helsingborgs Stad som genom Öresundskraft var det första företag som Kemira startade ett energisamarbete med.

– Genom att Helsingborg satsade på fjärrvärme kunde man använda överskottsvärmen från Kemira till att värma bostäder i staden. Idag motsvarar Kemiras värme uppvärmningen av ca 20 000 villor per år, säger Emma Gunnarsson.

Finalplatsen i EU Sustainable Energy Award är ett prestigefyllt kvitto på att arbetet varit framgångsrikt. Vinnaren koras den 14 juni som en del av programmet under EU Sustainable Energy Week i Bryssel.

Se även: http://eusew.eu/about-awards-competition

Kemira Kemi, Helsingborg
Emma Gunnarsson, Energichef
Tel. + 46 42 17 11 14