Fördubbling av drönarförsäljning

Komplett ökade försäljningen av drönare under det första halvåret 2017 med hela 128% jämfört mot samma period i fjol. De nya "Selfie-drönarna" är en av orsakerna till den kraftiga omsättningsökningen. Under hösten förväntas Star Wars-drönaren öka försäljningen ytterligare.

- En av de nyaste trenderna är drönare som kopplas direkt till mobiltelefonen och som används till att ta selfies med. Drönaren Spark har ansiktsigenkänning och kan kontrolleras med hjälp av kroppsrörelser. En liten drönare som är perfekt för alla som ska ta bilder av vänner och familj från ett fågelperspektiv, säger Lene Iren Oen, kommersiell direktör i Komplett.

Komplett introducerade drönare i augusti 2013. Försäljningen av drönare har ökat varje år. Hittills i år upplever Komplett att försäljningen är mer än fördubblad. Fler och fler privatpersoner skaffar produkterna.

- Drönare är för närvarande främst leksaker för privatpersoner i alla åldrar. I höst kommer vi också med en riktig present till nördarna - Star Wars-drönare som kan användas för att tävla och slåss mot andra drönare. En riktig samlingsbox till Star Wars-familjen, säger Oen.

För att säkerställa en korrekt användning av de många drönare på den privata marknaden har Komplett utarbetat några enkla säkerhetstips för säker drönarflygning.

Kompletts säkerhetstips:

• Undvik att flyga i områden med mycket människor eller trafik.
  • Ha respekt för propellrarna.
  • Håll uppsikt över drönaren.
  • Respektera andras egendom och privatliv. De flesta drönare har nu högupplösta kameror.
  • Ta ansvar, visa hänsyn, ha kontroll på vad du gör och använt sunt förnuft.