Stort intresse för VR-glasögon

I dagarna lanserar Komplett HTC VIVE VR (Virtual Reality). Många har förhandsbeställt och intresset är stort. En ny värld för bland annat gamers har öppnat upp sig och VR kommer ändra sättet vi spelar på.

- Utvecklingen av VR har pågått under många år nu och äntligen har slutprodukten på VR-fronten blivit tillgängligt att köpa på den privata marknaden, säger Lene Iren Oen, kommersiell direktör på Komplett. Många har fått en försmak på VR genom att testa Google Cardboard-glasögon som man använder tillsammans med sin mobiltelefon, men det som kommer ut på marknaden nu ger en helt annan upplevelse. Jag gissar att VR kommer att stå högt på önskelistan till jul i år.

HTC VIVE VR ger användaren en äkta känsla av att vara en del av det man ser. Modellen kräver en relativt kraftig PC för att kunna utnyttjas till fullo. En gaming-PC som är specificerad av VR-producenterna skulle kosta från 10 000 och uppåt. Grafikkortsproducenterna och spelbranschen satsar stort för att anpassa sig till VR-teknologin och vi kommer se flera aktörer i den professionella marknaden använda sig utav teknologin.

-Våra kunder är kärnmålgruppen för dessa produkter, men vi är ändå överraskade över hur stor responsen är. I oktober lanseras PlayStation VR som kommer att kosta hälften så mycket som modellerna som finns på marknaden nu. Men dessa kommer att vara begränsade till PlayStation, säger Lene Iren Oen.