Vi besökte Almedalen!

I somras besökte vi Almedalen för första gången. Jag, Niklas Åström (VD), tog med kollegan Viktor Ekström (säljchef) och åkte ner till Visby för att se över vilka möjligheter som finns för att kunna erbjuda våra kunder olika lösningar i det osannolikt heta Almedalen.

Vi passade också på att besöka flera av våra kunder och leverantörer som bjöd in till olika mingel, föreläsningar och annat kul. Bland annat besökte vi SAS som bjöd in till ett trevligt trädgårdshäng. Vi minglade på Tott Hotels Rosé-afterwork som fantastiska Jenny More höll i, ett nätverksproffs utan dess like. Vi deltog i Ateas heldagsevent på Wisby Strand där det hölls spännande föreläsningar om global hållbarhet. Vi trängdes på Petter Stordalens och Nordic Choice mingel på Clarion Visbys innergård. Givetvis dansade vi på Kallis under det nästan obligatoriska DJ-battle’t med Robert Aschberg med kolsyrepistoler i händerna på scenen. Veckan avslutades med att vi knöt värdefulla relationer på Go Gotlands kväll där det bjöds på riktigt goda burgare.

Intrycken av Almedalsveckan var många, personligen var jag förvånad över kraften i helheten. Det är svårt att sätta fingret på vad det egentligen beror på men jag skulle vilja summera det som att i stort sett alla människor, i sin yrkesroll, har personer i Almedalen som dom skulle vilja prata med. Allt från unga driftiga ungdomar som vill presentera sin idé eller produkt till de mest inflytelserika företagare och politiker vi har. Det vanligtvis så överreklamerade uttrycket ”alla var där” är kanske inte helt gångbart den här gången eller, men det var i alla fall väldigt många som var det.

Hur gör man då för att nå ut i det helt ofantliga brus som råder? Det är såklart inte helt enkelt, det gäller som vanligt att göra en noggrann analys av vad man vill uppnå, vilka man vill träffa, vilken budget man vill investera osv. De vanliga gamla frågorna behöver besvaras, även i Almedalen. Man kan kategorisera företeelserna i fem olika kategorier; utställning/monter, mingel, föreläsningar, middagar och fester och så klart de publika restaurangerna och etablissemangen där man träffas för att samtala. Utställning och föreläsning är kanske lite vanligare hos de företag som vill bilda opinion och driva sakfrågor medan mingel och mer festliga arrangemang var strategin för de aktörer som ville samla sin målgrupp på ett och samma ställe för nätverkande och trevligheter. Jag skulle säga att det finns fördelar med alla koncepten, svaret för vad som passar bäst för vem blir väldigt individuellt.

Ja, det blev mycket mingel och rosé, vi erkänner det. Det är en stor del av Almedalen, men det finns i det vardagliga talet något bittert i undertonen av det resonemanget. Jag skulle vilja flyta fokuset från vinglaset och istället fokusera på alla möten med alla otroligt intressant människor som finns vart man än vänder sig. Vi tog med oss en hel säck med värdefulla intryck tillbaka till huvudstaden och en hel del spännande idéer för vad vi kan erbjuda våra kunder inför 2019, för självklart kommer vi tillbaka. Men den här gången åker vi inte för att se och lära, den här gången står vi med full styrka redo för att lyfta våra kunders agendor rakt igenom Almedalens ofantliga brus.

Det här inlägget är det första i en serie om Almedalen som vi publicerar under hösten. Nästa vecka kommer mer konkreta förslag på vad man kan göra och vad vi kommer kunna erbjuda. Håll utkik, men om du inte orkar vänta, och vill prata Almedalen redan nu, då skickar du iväg ett mail så börjar vi. Det finns ju så mycket att säga.

• #gogotland
  • #gotland