KONE är ett av världens mest innovativa företag

KONE har återigen utnämnts som ett av världens mest innovativa företag av affärsmagasinet Forbes. Det är sjätte året i rad som företaget kvalar in på listan över världens 100 mest innovativa företag. I år är KONE rankad som nummer 56 på Forbes lista och som det åttonde mest innovativa i Europa. KONE är det enda hiss- och rulltrappsföretaget som är med på listan.

- Vi är glada över att återigen ha fått utmärkelsen som det mest innovativa företaget i branschen och som den 8:e mest innovativa verksamheten i Europa, säger Jaakko Kaivonen, vd för KONE Skandinavien.

- Förändringar i marknadens dynamik och teknologier betyder att vi har hittat nya områden där vi kan växa och etablera nya partnerskap, förklarar Chief Technology Officer Tomio Pihkala. Urbanisering och digitalisering är viktiga drivkrafter när det gäller hur vi arbetar med innovation, men andra exempel på hur vi vill skapa värde för kunder och samhället i stort är att vi har skapat en ny enhet för Teknik & Innovation liksom partnerskap med IBM och start up-företag.

Innovation har varit en del av kärnan i KONEs verksamhet i flera decennier. Exempel på banbrytande uppfinningar är KONE UltraRope, en linteknik för hissar i höga hus, och hela utbudet av KONE People Flow Intelligence-lösningar som gör att man kan röra sig inom byggnader på ett smidigare och smartare sätt.

Forbes rankning baseras på ett värde som kallas “Innovation Premium”: skillnaden mellan de listade företagens börsvärde och kassaflödets nettonuvärde från befintliga verksamheter.