KONE fördubblar lyfthöjden med ny energisnål hissteknik

KONE har tillkännagivit en ny hissteknik för höghus som är inställd på att övervinna begränsningar inom industrin och möjliggöra framtida hissfärder på höjder upp till 1 kilometer - dubbla lyfthöjden av vad som är möjligt i nuläget.

KONE UltraRope™ är en helt ny lyftteknik som tar bort nackdelarna av konventionella stållinor och öppnar upp en ny värld av möjligheter inom höghusdesign - en viktig faktor då urbanisering medför att allt fler flyttar människor till städerna.

Banbrytande innovation

Bestående av en kolfiberkärna och en unik högfriktionsbeläggning, är KONE UltraRope™ extremt lätt, vilket innebär att energiförbrukningen i ett höghus kan minskas betydligt.

Minskningen av linans vikt innebär en dramatisk minskning av hissens rörliga massas - vikten av allt som rör på sig då en hiss färdas upp eller ner, inklusive hisslinor, kompensentationslinor, motvikt, hisskorg och passagerarvikt. På grund av att linornas vikt påverkar hissens rörliga massors totala vikt avsevärt så ökar fördelarna med KONE UltraRope™ exponentiellt ju mer lyfthöjden ökar.

KONE UltraRope™ är extremt stark och mycket motståndskraftig mot slitage och nötning. Driftstopp i hissar orsakade av byggnadens gungning minskas också då kolfiber ger resonans vid en helt annan frekvens till stål och de flesta andra byggmaterial. KONE UltraRope™ har en exceptionellt lång livslängd - minst dubbel så lång som vanliga stållinor - och detta tack vare den speciella beläggningen där ingen smörjning krävs för att underhålla den, vilket möjliggör ytterligare minskningar i miljöpåverkan.

Allt detta bidrar till enastående eko-effektivtet, hållbarhet och tillförlitlighet för framtida hissresor i höghus.

"Vi är stolta över att introducera denna innovation som vi är säkra på kommer att revolutionera hissindustrin för segmentet av de högsta byggnader runtom i världen. Fördelarna med KONE UltraRope™ jämfört med konventionell hisslyftteknik är många och obestridliga," säger CEO Matti Alahuhta.

Testad i Tytyri

KONE UltraRope™ har utvecklats och testats noggrant både i riktiga hissar och i simuleringslaboratorier vid KONEs forsknings- och utvecklingsverksamhet i Finland. Sedan 2010 har det testats i drift vid världens högsta hisslaboratrium. KONEs Tytyri anläggning är byggd ca 300 meter under marken bredvid en aktiv kalkstensgruva. Egenskaper såsom draghållfasthet, utmattning och materialets åldrande är bara några av de egenskaper som har provats.

För mer information, vänligen kontakta: Juha Mennander, VD, KONE Scandinavia, tel +46 8 752 35 03. www.kone.se

Rekommendationer av KONE UltraRope:
Antony Wood, arkitekt och verkställande direktör, Council for Tall Buildings and Urban Habitat (CTBUH):
"Det här är äntligen ett genombrott för en av de" heliga graal " begränsningarna för höga byggnader - det vill säga den höjd där en hiss skulle fungera innan vikten av stållinorna blir ohållbar över den höjden (ca 500 meter). Så det är inte en överdrift att säga att detta är revolutionerande. Det är dock inte bara möjliggörandet av högre lyfthöjd som är fördelaktigt – den ökade energi- och materialeffektiviteten är av lika stort värde "

Tom Dyckhoffarkitekturkritiker och programledare:
"Arkitektur är både en vetenskap och en konst. Det har alltid gjorts de största sprången när framsteg inom endera driver den andra framåt. Detta tekniksprång uppmanar nu arkitekturen att svara. Jag kan inte vänta!"