KONE har nu engagerat sig för People Flow i 100 år

KONE, 27 Oktober 2010

KONE firar idag sin resa genom ett helt århundrade. Som ett industriteknikföretag har företaget varit inblandat i många olika verksamheter, men har alltid behållit hiss- och rulltrappsverksamheten som sin huvudsakliga fokus. Det har blivit ett branschledande företag med innovativa, säkra och miljöeffektiva lösningar för att leverera den bästa personflödesupplevelsen.

Det globalt ledande hiss- och rulltrappsföretaget KONE har kommit långt de senaste 100 åren. Från starten som en liten maskinverkstad i Helsingfors, Finland, har det blivit ett företag med en årlig nettoomsättning på nästan fem miljarder euro, 34 000 anställda och verksamhet i hela världen. I dag är det erkänt som teknologiskt ledande och har etablerat sig som en viktig aktör på världens snabbast växande marknader och har förankrat sin position på de traditionella marknaderna.

”KONE har under sin historia visat en förmåga att anpassa sig till en föränderlig värld och skapa nya möjligheter för tillväxt. Urbanisering, åldrande befolkning och den ökande betydelsen av säkerhet är de utmaningar som samhällen står inför i dag och ännu mer i framtiden”, säger Matti Alahuhta, ordförande och VD för KONE Corporation. ”KONE vill bidra till en hållbar stadsutveckling med miljöeffektiva lösningar som ger energibesparingar i byggnader och möjliggör den bästa användarupplevelsen”, fortsätter Alahuhta.

I Sverige har KONE, för ökad kundnärhet, 28 servicekontor fördelade över hela landet, med huvudkontor i Sollentuna.

”KONE är världsledande när det kommer till att hjälpa våra kunder hantera ett smidigt flöde av människor och gods genom byggnader. Vårt åtagande gentemot kund märks i alla våra lösningar, vilket gör oss till en pålitlig partner under byggnadens hela livscykel. Vi hjälper våra kunder med allt från design, tillverkning och installation till service och modernisering. Vi utmanar konventionella kunskaper i branschen och har ett välförtjänt rykte som tekniska ledare”, säger Juha Mennander, VD för KONE Scandinavia.

Kort historia om KONE

1908 öppnades en maskinverkstad som hette Tarmo (”kraft”) i Helsingfors. Tarmos ägare införlivade sin verksamhet som KONE (”maskin”) Ltd. den 27 oktober 1910. Den lilla maskinverkstaden såldes till Strömberg, en tillverkare av elmotorer och utrustning och importör och installatör av hissar. Tidigt på 1920-talet började KONE tillverka konsumentprodukter som karbidlampor, kaffekvarnar och skenor till hockeyskridskor. I början av 1924 blev KONE ett självständigt företag när Strömberg, som hade ekonomiska svårigheter, sålde sina andelar till familjen Herlin. Under de följande årtiondena lades kranar och lyftanordningar till produktsortimentet och utrustningsunderhåll och -reparation var viktigt för affärsstrategin.

Den nya fabriken i Hyvinkää öppnades 1967 med en kapacitet på 2 000 enheter per år, dubbelt så många som Finlands totala hissmarknad och betydligt fler än KONEs totala årliga tillverkning vid den tiden. KONE var redo att bli det första finska företag som verkligen internationaliserade sin verksamhet. Genombrottet för internationaliseringen kom 1968 med förvärvet av ASEA:s hissverksamhet. 1974 tog KONE ytterligare ett stort steg framåt med förvärvet av Westinghouses europeiska hissverksamhet. Under mitten av 1970-talet var KONE ett hiss-, kran- och transportbandsföretag.

Under de kommande åren expanderade KONE till olika verksamheter.

Under mitten av 1990-talet avyttrade KONE sin verksamhet inom kranar, trähantering, lasthantering och instrument. 1994 köpte KONE Montgomery Elevator Company, det fjärde största hissföretaget i USA. Senare köptes även de återstående aktierna i rulltrappspartnern O&K Rolltreppen från Tyskland. KONE utvidgade också sin verksamhet på de snabbt växande marknaderna i Kina, Indien, Ryssland och Mellanöstern. 1996 fick KONE ett tekniskt genombrott som skulle revolutionera branschen när det nya hissmaskineriet EcoDisc® och den maskinrumslösa hissen MonoSpace® lanserades. Sedan 2005 har KONE överträffat konkurrensen när det gäller tillväxt och förbättring av vinstmarginalen.

För mer information kontakta:
Juha Mennander, VD, 08-752 35 00

Besök KONEs mediebibliotek för att ladda ned KONE-bilder

Om KONE

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. Under det senaste århundradet har företaget engagerat sig för att förstå sina kunders behov och levererat branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och innovativa lösningar för modernisering och underhåll. Företagets mål är att erbjuda den bästa personflödesupplevelsen genom att utveckla och leverera lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. 2009 hade KONE en nettoomsättning på 4,7 miljarder euro och ungefär 34 000 anställda. KONEs B-aktier är listade på NASDAQ OMX Helsinki Ltd i Finland. KONE grundades 1910 och firar sitt hundraårsjubileum 2010.

www.kone.se