KONE påbörjar installationsarbetet i världens högsta byggnad

KONE, ett av världens ledande företag inom hissar, rulltrappor, portar och automatiska dörrar, har påbörjat den första fasen av hissinstallationerna i den imponerande byggnaden Kingdom Tower i Jeddah, Saudiarabien. Kingdom Tower kommer, när det står färdigt 2018, att vara världens högsta byggnad med en planerad höjd på över en kilometer.

Det saudiarabiska sammansatta bolaget KONE Areeco har under de senaste två åren, tillsammans med KONEs globala experter, deltagit i planeringen och utformningen av alla vertikala transportsystem för Kingdom Tower. Projektteamet arbetar för närvarande med att förbereda installationen av hissystemets styrskenor, som är beräknade att börja installeras i slutet av året. Installationen av styrskenorna samt den slutliga installationen av KONEs hisskorgar kommer sedan att fortskrida allt eftersom Kingdom Towers centrala struktur byggs upp under de kommande åren.

- Jag är väldigt glad över att vi nu tar nästa steg i uppbyggnaden av Kingdom Tower tillsammans med KONE säger Mounib Hammoud, VD för Jeddah Economic Company som utvecklar och äger Kingdom Tower och Kingdom City, som i sin tur initierades av prins Alwaleed bin Talal Al Saud, ordförande för Kingdom Holding Company.

Kingdom Tower kommer när den står färdig att vara den överlägset högsta byggnaden i världen. KONE kommer att leverera avancerad teknik för att möta de specifika utmaningarna som höjden innebär, exempelvis världens snabbaste och högsta DoubleDeck-hissar som stöds av den revolutionerande KONE UltraRope®-tekniken, samt de allra senaste lösningarna för People Flow Intelligence (PFI).

- När man bygger världens högsta byggnad är man beroende av innovation och hållbara material, fortsätter Mounib Hammoud. Utgår man från dessa faktorer är KONE den enda leverantör i världen som kan möta våra behov för Kingdom Tower. Det blir bland annat möjligt att färdas i en hastighet på över 10 meter per sekund med DoubleDeck-hissar till världens högst belägna beboeliga våningsplan på bara 52 sekunder. Dessutom kommer höghastighetshissarna att gå hela 660 meter till utsiktsplatsen, vilket gör detta till världens högsta hisstigning. Med hjälp av KONE UltraRope, som väger en tredjedel så mycket som konventionella linor, kan vi också kraftigt minska hissarnas energianvändning. Vi är mycket stolta över att samarbeta med KONE i ett partnerskap som kommer att bidra till två nya världsrekord i detta gigantiska landmärke som kommer att bli kungariket Saudiarabiens stolthet.

- Projektet Kingdom Tower kommer tveklöst att förändra vad som ses som möjligt inom vår bransch och vi är mycket stolta över att vara en viktig del i den processen, säger Juha Mennander, VD KONE Skandinavien.

Under förra året tillkännagav KONE och JEC gemensamt sitt partnerskap som innebär att KONE levererar samtliga hissar och rulltrappor till Kingdom Tower. KONE kommer totalt att tillverka och installera 57 hissar och 8 rulltrappor till Kingdom Tower.

Juha Mennander, VD KONE Skandinavien Tel: 08-752 35 03

För fler bilder och bakgrundsmaterial, se här:
Kingdom Tower
KONE UltraRope

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. I Sverige är KONE även en av de ledande företagen inom portar och automatiska dörrar. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll & service, reparationer och moderniseringslösningar. 2014 omsatte KONE 7,3 miljarder euro och hade över 47 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Ltd i Finland. Läs mer på www.kone.se