KONE ska leverera energieffektiva People Flow lösningar till Skandinaviens största köpcentrum

KONE har fått den stora äran att leverera 33 hissar och 40 rulltrappor till Mall of Scandinavia. Mall of Scandinavia, som kommer att bli det största och mest moderna köpcentrumet i Skandinavien, är redan under uppbyggnad.

För att uppnå BREEAM certifieringen av Mall of Scandinavia, med nivå Excellent, har Peab bland annat valt marknadens mest energieffektiva hissar. KONEs industriledande People Flow® lösningar kommer att sammanlänka köpcentrumets sju våningar av butiker, restauranger och parkeringsplatser.

Med sitt utmärkta läge i den nya stadsdelen Arenastaden i Solna, sju minuter från Stockholm city, kommer närmare tre miljoner människor att bo inom 90 minuters bilavstånd. Närmare 70 000 människor arbetar i Solna och med närhet till E4:an, E18, pendeltåg, tunnelbana, bussar och tvärbana kommer förbindelserna till Mall of Scandinavia att vara lysande. För att kunna erbjuda de tusentals besökarna, som köpcentrumet dagligen kommer att attrahera, en angenäm shoppingupplevelse är ett smidigt People Flow® en viktig del.

Unibail-Rodamco, som äger och utvecklar Mall of Scandinavia, har väldigt höga ambitioner både när det kommer till energieffektivitet och design. Hissar och rulltrappor är viktiga när man vill skapa ett bestående intryck på besökare och potentiella hyresgäster. Beställningen inkluderar 38 KONE TravelMaster® rulltrappor, två KONE TravelMaster® rullband och 13 av KONEs nylanserade KONE MonoSpace® hissar. För att säkerställa ett optimalt flöde av gods i köpcentrumet kommer KONE även att installeras 20 KONE TranSys® transporthissar.

”Vi är väldigt stolta över att vår expertis inom detaljhandeln har uppmärksammats och att vi får äran att vara en del av detta Skandinaviska landmärke”, säger Ari Lehtoranta, EVP och Area Director för KONE i centrala och norra Europa. ”Vi är glada över ett fortsatt förtroende och att få samarbete med Peab i ytterligare ett spännande projekt”

Wingårdh Arkitektkontor har tillsammans med Benoy och Bau ritat Mall of Scandinavia. Entreprenör är Peab och ägare Unibail-Rodamco. Installationen av KONEs lösningar kommer att påbörjas 2013 och hösten 2015 planerar köpcentrumet slå upp sina portar. Ordern bokades det tredje kvartalet 2012.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Anne Korkiakoski, EVP, Marketing & Communications, KONE Corporation, tel. +358 204 75 4775
Juha Mennander, Managing Director, KONE Scandinavia, tel. +46 8 752 3503

Illustration: Benoy Architects/BAU.

Tidigare pressmeddelanden angående KONEs nya hissar finns tillgängliga på kone.se/nyheter:

June 7, 2012, KONE lanserar nästa generationens hissar

June 7, 2012, KONE  vinner fyra prestigefulla red dot design awards

• nybyggnation

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. Under det senaste århundradet har företaget engagerat sig för att förstå sina kunders behov och levererat branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och innovativa lösningar för modernisering och underhåll. Företagets mål är att erbjuda den bästa möjliga personflödesupplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. 2011 omsatte KONE 5,2 miljarder euro och ca 35 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Ltd i Finland.