KONEs UltraRope-teknik installeras i Nya Zeelands högsta turistattraktion

KONE, ett av världens ledande företag inom hissar, rulltrappor, portar och automatiska dörrar, ska modernisera den skyhöga turistattraktionen Sky Tower i Nya Zeeland med den revolutionerande kolfiberbaserade hisstekniken KONE UltraRope. Byggnaden, som är 328 meter hög, är den högsta på Nya Zeeland och en av landets populäraste turistattraktioner. Från utsiktsplatserna och restaurangerna på högsta våningen har besökarna en fantastisk utsikt över Auckland-området och den omgivande kustlinjen.

KONE fick 2012 ett moderniseringskontrakt för Sky Tower tack vare en kombination av en åldrande utrustning och att antalet besökare har ökat. Detta avtal omfattar en fullständig uppgradering av utrustningen med flera branschledande KONE-lösningar. Nyligen beslutades också att KONEs senaste innovation UltraRope ska vara en del i projektet tack vare sin revolutionerande teknik med kolfibermaterial. Tekniken har utformats för att möjliggöra framtida hissfärder på upp till en kilometer, vilket är dubbelt så långt som dagens teknik klarar. Dessutom kommer energianvändningen minskas kraftigt och effekten av svajande byggnader mildras.

- Sky Tower utgör en mycket viktig del av Aucklands turistindustri. Det är av yttersta vikt att vi underhåller och moderniserar vår byggnad för att kunna ge våra kunder och besökare en enastående upplevelse, där vi säkerställer att personflöden optimeras, samtidigt som besökarnas säkerhet upprätthålls, säger Arron Money, Executive Manager Capital Development and Facility Services på SKYCITY.

- Vi på KONE är mycket stolta över att få modernisera hissarna i den välkända Sky Tower-byggnaden i Nya Zeeland. Att byta ut de konventionella linorna i höga byggnader mot KONEs UltraRope ger stora fördelar i form av förbättrad energieffektivitet, längre livslängd och lägre känslighet för svajande byggnader. Över 3 000 byggnader över hela världen skulle ha nytta av en liknande modernisering som nu görs i Sky Tower, säger Juha Mennander, VD KONE Skandinavien.

Läs mer om KONE UltraRope:
www.kone.com/ultrarope

Juha Mennander, vd KONE Skandinavien, telefon 08-752 35 03.

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. I Sverige är KONE även en av de ledande företagen inom portar och automatiska dörrar. KONEs mål är att erbjuda den bästa People Flow®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. KONE tillhandahåller branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och integrerade lösningar för att förbättra personflödet inom och mellan byggnader. KONEs tjänster omfattar en byggnads hela livslängd, från designfasen till underhåll & service, reparationer och moderniseringslösningar. 2014 omsatte KONE 7,3 miljarder euro och hade över 47 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Ltd i Finland. Läs mer på www.kone.se