Elgars Cellokonsert & Konsertpatrullens äventyr

Elgars Cellokonsert & Konsertpatrullens äventyr

Cellisten Marie Macleod. Foto: Mats Lundqvist

På onsdag och torsdag är filharmonikern Marie Macleod solist i Elgars underbara cellokonsert. På fredag hör vi det senaste stjärnskottet på den svenska jazzhimlen: Isabella Lundgren. Och redan i dag presenterar vi första avsnittet av Konsertpatrullen – en serie filmer för barn. Vi vill även slå ett slag för fredagens soppkonsetr, där vi för första gången i Konserthuset hör musik av Ethel Smythe.

Elgar Cellokonsert

Upplev stark romantisk musik av tre klassiska mästare. I centrum står Edward Elgars cellokonsert, ett av de tidernas största verk för cello. Som inramning får vi höra Elgars två stora inspirationskällor; Johannes Brahms och inte minst Robert Schumann.

I solostämman hör vi Kungliga Filharmonikernas egen solocellist sedan 2013, Marie Macleod. Hon har bakom sig en framgångsrik karriär som kammarmusiker i Europa, Australien och USA och har framträtt som solist med bland andra London Symphony Orchestra, Amsterdam Sinfonietta, Ulster Orchestra och BBC Scottish Symphony Orchestra.

Onsdag 24 februari kl 19:00-ca kl 21:00
Torsdag 25 februari kl 18:00-ca kl 20:00

KUNGLIGA FILHARMONIKERNA
Dirigent Karl-Heinz Steffens
Marie Macleod cello

Johannes Brahms Tragisk uvertyr
Edward Elgar Cellokonsert
– Paus –
Robert Schumann Symfoni nr 2

Konsertpatrullen rycker ut!

Stockholms Konserthus behöver hjälp. Ett underligt föremål har hittats i Stora salen – vems kan det vara? De tre barnen i Konsertpatrullen får i uppdrag att hitta den musiker som har tappat bort ett av sina arbetsredskap. Och det är bråttom – för annars kan inte kvällens konsert genomföras…

Konsertpatrullen är tre nyproducerade filmer för barn om hur en symfoniorkester fungerar. För att lösa sitt uppdrag måste Konsertpatrullen leta i Konserthusets alla vinklar och vrår. Under tiden möter de många av orkesterns musiker och även andra som arbetar i Konserthuset. Även chefdirigent Sakari Oramo bidrar med ledtrådar! Blir det konsert till slut…?! Titta på filmerna så får du veta.

Följ Konsertpatrullen här

Målgruppen för Konsertpatrullen är elever i årskurs 3 och 4. Varje film är ca 10 minuter och precis som de uppskattade instrumentfilmerna är de tänkta att kunna användas som en del av skolans musikundervisning.

Orgelmatiné med Daniel Edoff

Torsdag 25 februari kl 12:15-ca kl 13:00 Stora salen

Daniel Edoff orgel

JS Bach Preludium och fuga e-moll BWV 548
Hugh McAmis Dreams
JS Bach Klaverkonsert nr 7 g-moll BWV 1058

Soppkonsert – premiär för Ethel Smyth!

Fredag 26 februari kl 12:15-ca kl 13:00 Grünewaldsalen

Musik av Smyth framförs för första gången i Konserthuset. Tonsättaren Ethel Mary Smyth (1858–1944) var under sin levnad en mycket uppmärksammad personlighet och i hennes bekantskapskrets fanns Dvorák, Grieg, Clara Schumann och Brahms. Hon utnämndes till Dame of the British Empire och var en av de ledande personerna kring suffragetrörelsen som kämpade för kvinnlig rösträtt i England. Hon skrev också den humoristiska och öppet feministiska enaktsoperan The Boatswain's Mate, men också mycket annan musik. I verklistan finns bland annat sex stråkkvartetter, varav vi vid den här konserten hör fyra filharmoniker framföra den allra sista i e-moll.

Patrik Swedrup violin
Johannes Lörstad violin
Arne Stenlund viola
Klas Gagge cello

Ethel Smyth Stråkkvartett e-moll

Isabella Lundgren – Somehow Life Got in the Way

Fredag 26 februari kl 19:30-ca 21:30 Stora salen

Sångerskan Isabella Lundgrens debutalbum It had to be you fick både publiken och kritiken att häpna av hänförelse när den kom 2012. Hennes röst jämfördes med Billie Holidays och kopplingarna till The American Songbook var starka. På senaste albumet Somehow Life Got in the Way – som också är rubriken på hennes konsert – har historieberättandet fått en framskjuten plats. Här finns hennes egna låtar som bottnar i vår samtid, och kanske framförallt i hennes egna livserfarenheter, men också låtar av Peter Asplund, Mats Hålling och Carl Bagge.

Isabella Lundgren sång
Nordiska Kammarorkestern
Dirigent Mats Hålling
Carl Bagge Trio