Chefdirigent Sakari Oramo och Kungliga Filharmonikerna. Foto: Jan-Olav Wedin

Turnéfinal, festivaler och prisutdelningar

Helgen i Konserthuset är fullspäckad! Just nu pågår Blue House Youth Jazz Festival, som arrangeras av Konserthuset i samarbete med Svensk Jazz – i år med rekordmånga deltagare: 430 ungdomar! I kväll fredag hör vi Blue House Jazz Orchestra med John Beasley och Ellen Andersson som gäster. Festivalen Svensk Musikvår är i full gång och inkluderar flera konserter i Konserthuset. I morgon lördag återvänder Kungliga Filharmonikerna, Sakari Oramo och Janine Jansen från gästspel i Estland.

Läs mer om Blue House Youth Jazz Festival (öppnas i nytt fönster)

Läs mer om Svensk Musikvår (öppnas i nytt fönster)

Morgondagens program med Kungliga Filharmonikerna, Sakari Oramo och Janine Jansen avslutar den miniturné som omfattat Örebro (17 mars), Tallinn (22 mars) och Tarttu (23 mars). Konserten ingår även i Svensk Musikvår. I samband med den delar Kvast (Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare) ut priset Guldkvasten och Kungliga Filharmonikernas vänförening delar ut ett särskilt jubileumsstipendium. Läs mer nedan.

Lördag 25 mars kl 15.00–ca kl 17.15

Kungliga Filharmonikerna
Sakari Oramo dirigent
Janine Jansen violin

Paula af Malmborg Ward: Operatic
Pjotr Tjajkovskij: Violinkonsert
Robert Schumann Symfoni nr 3 ”Den rhenska”

Guldkvasten

I samband med lördagens konsert kl 15.00 delar Kvast ut årets jämställda musikpris Guldkvasten. Sedan 2010 har Kvast delat ut priset Guldkvasten till någon föredömlig institution, arrangör eller beställare av konstmusik som har gjort bra satsningar på kvinnliga tonsättare. Sedan starten 2008 har Kvast – Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare – verkat för jämställdhet på repertoaren. I anslutning till prisutdelningen kommer prismottagaren och Kvasts ordförande Astrid Pernille Hartmann att finnas tillgängliga för intervjuer.

Vänföreningen 30 år

I vår är det 30 år sedan Kungliga Filharmonikernas vänner bildades. Detta kommer att firas bland annat genom ett särskilt jubileumsstipendium som delas ut vid konserten i morgon lördag. Stipendieverksamheten är en grundbultarna i verksamheten. Vänföreningens övriga verksamhet består av medlemsaktiviteter som vänträffar, musikresor, lyssnarcirklar och möjlighet att närvara vid vissa repetitioner.