Hotade affischnamn, realitet och fiktion i Ellen Styrélius kandidatutställning på Konstfack

Utställningen FANTASTIC FOUR är ett möte med fyra av de största affischnamnen för utrotningshotade arter – gorillan, pandan, noshörningen och tigern. I en installation som utgörs av blyertsteckningar projicerade på papper svävar de fyra djurens ansikten fritt, utan kroppar och omgivningar, på samma gång konkreta och abstrakta, fiktiva och högst verkliga.

Ellen Styrélius utställning på Konstfack är en hyllning till dessa fyra fantastiska som snart är borta, samtidigt som den ställer frågor om vilka hotade varelser som lyfts fram och vilka som på grund av mindre fördelaktiga utseenden försvinner utan att någonsin uppmärksammas i känslosamma annonskampanjer.

Titeln FANTASTIC FOUR refererar både till superhjältegruppen och serietidningen med samma namn, samt till de olika betydelserna av ordet ”fantastisk” – som ”uppdiktad”, ”enorm”, ”vidunderlig” och ”fabelaktig”.

Välkommen på vernissage tisdag 2 februari klockan 17–21.

Öppet varje dag till och med söndag 7 februari, 12–18.

Galleri Konstfack (vars entré ligger på baksidan) LM Ericssons väg 14, t-banestation Telefonplan, Stockholm