Konstfack @ Centrifug Konsthall C – SUCCESSFUL LESBIANS

Konstfack @ Centrifug Konsthall C – SUCCESSFUL LESBIANS

Saga Bok and Elisabeth Radhe (par och konstnärsduo) arbetar i utställningen Successful Lesbians kring frågor om lesbiskt moderskap, åtrå och hur man kan längta efter något så mycket att man går sönder och inte fungerar mer.

"Vi går på ett mer direkt vis in i längtan efter barnet och förstorar alla känslor som kommer med den. Vi beskriver genom handling hur vi verkligen gör vad som helst för att få väntan att vara över, hur lösningen på att få se ett plus på graviditetstestet skulle kunna vara att rita dit det. Och om Saga putar ut med sin tjocka mage kanske hon kan övertyga till och med Elisabeth. Hur kan vi som lesbiska ställa oss till att ha begär och mål som mycket väl skulle kunna höra hemma i det normativa? Tillsammans har vi skapat ett konstnärligt rum för att bearbeta och samtala
kring det här, både inom relationen men också med er betraktare."

”Let's make a baby…”

Saga Bok arbetar främst med performativ/video, installation och text. Hon studerar Konst vid Konstfack och har tidigare studerat på Göteborgs Konstskola. www.strappie-s.com ig: strappie_s

Elisabeth Rahde arbetar bland annat med installation, skulptur och fotografi och kommer från en bakgrund av feministisk aktivism. Hon går kandidatprogrammet Textil på Konstfack och har tidigare studerat vid Herbststrasse i Wien. ig: afrechheit

Vissa av utställningens verk är på olika sätt separatistiska.

Välkommen på vernissage torsdag 13 juni kl. 15–17
Plats: Centrifug, Konsthall C, Hökarängen