Vad är egentligen industridesign idag? Jo – ​​poliscykel, källsortering, smärtans estetik, framtidens toalett, statslöshet och hur nyanlända får fler vänner.

Nyhet -

Industridesign Two minute talks 2016

Kom och bli varse bredden inom industridesign idag. Våra studenter ställer nya frågor som sätter ljuset på olika utmaningar en industridesigner kan ställas inför. Under två minuter var presenterar årets kandidat- och masterstudenter sina examensprojekt, somliga på engelska, de flesta på svenska.

Måndagen den 16 maj 15.3017.00 i Svarta havet på Konstfack

Grupp 1 (15.3016.00) Nio studenter om bland annat en påminnelse om beröring och närhet, ett redskapsbälte för förskolepedagoger, källsortering i parken, ett handverktyg för reumatiker, en utforskning av smärtans estetik en annan om hur fysiska gränssnitt kan hjälpa oss bli mer hänsynsfulla, engagerade och medvetna samt objekt som hjälper till att komma ihåg en känsla.

Grupp 2 (16.1516.45) Nio studenter om till exempel hur vi kan bryta ytan mellan människa och hav, om framtidens toalett, kreativa lekplatser, ett sätt för nyanlända att få nya vänner i Sverige och ett annat om att praktisera samvaro och vara mer närvarande i stunden, ett projekt om gränser och statslöshet och hur elektronikprodukter kan designas för att bli mer berättande.

Grupp 3 (17.00–17.30) Åtta studenter om bland annat en cykel anpassad för en växande skara cyklande poliser, en motorcykel som bejakar körglädje och kontroll, en modulär möbel som ger variation för små lägenheter, privattransport för ett hållbart samhälle samt en cykelstol för barn där den dyrbara lasten är i fokus, om hållbara material och en kombination av två hantverk – glasblåsning och stickning.

Välkommen!

Passa på att se vårutställningen som pågår 12–22 maj. (Pressvisning den 12 maj kl 10, osa till press@konstfack.se)

Foto: Karin Bodin