© Oskar Laurin

Förhandsvisning av Konstfacks vårutställning 2018

VÄLKOMMEN ATT VILA I TILLITEN, ONSDAG 16 MAJ KL 16.30–19.30

"Kall och hård, varm och mjuk, insiktsgivande, med säkerhet normkritisk, icke-binär, politisk, ärlig, kanske flummig men också skarpsynt och jag tror – också gullig. Kort sagt kommer årets vårutställning att bli en alldeles enastående blandning då studenternas arbeten och tankar är lika outgrundligt vackra som våren själv, lika kraftfulla och dramatiska." Maria Lantz, rektor på Konstfack

16.30 Dörrarna öppnas för press och media, studenter finns på plats
17.30 Övriga inbjudna anländer, förfriskningar och tilltugg serveras
1819.30 Introduktion av och visningar med rektor Maria Lantz och curator Marti Manen

I år ramas Konstfacks vårutställning in av Karin Boyes dikt om smärtan och våren. I hennes ord syns hur skapandet och livet hänger samman, hur modet att spränga gränser och tänka nytt går hand i hand med tvivlet och tvekan…kan jag ta detta steg? Blir det bra – håller det? Studenterna i utställningen vilar i tilliten som Boye talar om i denna sin mest berömda dikt vars första vers lyder: "Ja, visst gör det ont när knoppar brister. Varför skulle annars våren tveka? Varför skulle all vår heta längtan bindas i det frusna bitterbleka? Höljet var ju knoppen hela vintern. Vad är det för nytt, som tär och spränger? Ja visst gör det ont när knoppar brister, ont för det som växer och det som stänger.”

Naturligtvis är du också välkommen när som helst 1727 maj, vardagar 12–19, helger 12–16.

Curator: Marti Manen
Grafiskt koncept: Oskar Laurin
Utställningsansvarig: Anne Klontz

Osa till press@konstfack.se senast 14 maj. Se www.konstfack2018.se för mer info och bilder.

Konstfack, LM Ericssons väg 14, tunnelbanestation Telefonplan

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola och har sedan 1844 utbildat morgondagens konstnärer, designer, konsthantverkare, inredningsarkitekter, bild- och slöjdlärare. Alla våra utbildningar, liksom vår forskning, vilar på konstnärlig grund och vi har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se