Gunilla Muhr ny prefekt på Konstfacks institution för konst

Gunilla Muhr ny prefekt på Konstfacks institution för konst

Gunilla Muhr är ny prefekt på Institutionen för konst där hon efterträder Olof Glemme som går i pension. Gunilla kommer närmast från Centrum för fotografi där hon varit verksamhetsledare i över tio års tid. Hon har en lång erfarenhet av curatoriellt arbete, ledarskap och forskning inom konst, film och fotografi. Hon har tidigare bland annat arbetat med filmregissören Roy Andersson, ingått i den grupp som startade och drev det smått legendariska Galleri Ynglingagatan 1 och har både undervisat och studerat, även som doktorand, på JMK vid Stockholms universitet. Hennes pågående avhandlingsarbete handlar om en serie Walt Disneyfilmer från 1930-talet.

– Jag kan inte tänka mig ett mer spännande och angeläget uppdrag än att vara med och utveckla Konstfack genom att leda institutionen för konst. I en tid då komplexiteten i samhället tilltar ökar även kravet på medborgarnas förmåga att tolka och förstå sin samtid. Här har konsten en mycket viktig roll som ett av de fält där samhället kan diskutera sig självt, säger Gunilla Muhr.

Gunilla Muhr tillträder sin tjänst den första maj 2017.

På Konstfack finns idag Institutionen för bild- och slöjdpedagogik, Institutionen för design, inredningsarkitektur och visuell kommunikation, Institutionen för konsthantverk samt Institutionen för konst.

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola och har sedan 1844 utbildat morgondagens konstnärer, designer, konsthantverkare, inredningsarkitekter, bild- och slöjdlärare. Alla våra utbildningar, liksom vår forskning, vilar på konstnärlig grund och vi har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se