Konst och förbannat klotter - avhandling om gatukonst, en konstform som provocerar

Cecilia Andersson, bildlärare utbildad vid Institutionen för bildpedagogik på Konstfack, doktorerar på sin avhandling Rådjur och raketer där hon dokumenterat gatukonst i Stockholmsområdet. För många unga människor är gatukonst en viktig del av livet. Cecilia Andersson har undersökt på vilka platser gatukonst uppstår, hur verken skapas, vilka som utövar gatukonst och hur publiken definieras. Hon belyser det egna skapandet, behovet av att berätta och viljan att göra anspråk på det offentliga rummet. Cecilia Andersson ser på gatukonst med nya ögon: - Gatukonst för mig visar på en kraft, en vilja och rättighet att uttrycka sig. Med mitt arbete vill jag förmedla en alternativ bild av gatukonst som ett samtida kulturfenomen och en estetisk produktion. Många reagerar på att jag använder ordet estetik när jag pratar om gatukonst. Men jag ser något annat än det som för många handlar om förfulande och kriminaliserat klotter. Materialet i avhandlingen knyter an till ungdomskulturforskning, kulturstudier och pedagogik/didaktik. Studien ger även redskap för att arbeta med gatukonst som samtidsfenomen inom skolans område. Cecilia Andersson är verksam som bildlärare. Hemvisten under avhandlingsarbetet har varit Institutionen för Bildpedagogik vid Konstfack och Forskarskolan Estetiska lärprocesser. Disputation på avhandlingen Rådjur och raketer - Gatukonst som estetisk produktion och kreativ praktik i det offentliga rummet sker vid Stockholms universitet fredag 3 november kl 14. Opponent är sociologen, docent Mats Lieberg. Frågor: Kontakta professor Anette Göthlund, Institutionen för bildpedagogik, tel 08-450 41 54, e-post anette.gothlund@konstfack.se eller pressansvarig Mabel Selin, tel 08-450 41 14, mobil 070-850 15 40, e-post mabel.selin@konstfack.se. Besök: LM Ericssons väg 14, T-bana Telefonplan. Tel vx 08-450 41 00. www.konstfack.se Konstfack är Sveriges största konst- och designhögskola med utbildningar på kandidat- och masternivå inom konst, konsthantverk, design och bildpedagogik. Gemensamt för Konstfacks utbildningar är att de vilar på konstnärlig grund. Skolan som grundades 1844 har idag ca 900 studenter och 200 anställda.