Konst och kreativitet i skolan – ett måste!

Konst och kreativitet i skolan – ett måste!

Konstfack och Nyckelvikskolan deltar tillsammans i Järvaveckan för att manifestera vikten av den demokratiska rätten till en konstnärlig, kreativ utbildning för alla elever, både i grund- och gymnasieskolan. Välkommen till Spånga IP fredag till söndag 14–16 juni.

Att värna konstens och kulturens vitala roll för såväl individ som kollektiv blir allt viktigare, inte minst inom skolan. Att utveckla ett kreativt och fantasifullt tänkande blir också mer och mer nödvändigt inför framtida automatisering och robotisering som kommer att förändra såväl arbetsliv som samhälle. Ytterst handlar det om vilka kunskaper, förmågor och värderingar vi vill att våra unga ska få med sig i livet, i kombination med övertygelsen om att människans kreativa möjligheter ständigt ska kultiveras. Vi anser därför att de konstnärliga ämnena i både grund- och gymnasieskolan måste ges en större vikt.

– Vi bjuder därför in ungdomar, särskilt från närområdet, till en kreativ workshop dels för att påminna om den demokratiska rätten till en konstnärlig, kreativ utbildning för alla elever, både i grund- och gymnasieskolan. Och dels för att få fler att bli nyfikna på utbildningar inom konst, design och konsthantverk, säger Maria Lantz, rektor på Konstfack.

Vi är på plats fredag 14 till söndag 16 juni i tält C7 kl. 14–21. Välkommen förbi!

För mer information: patrik.forberg@konstfack.se tel 08-450 41 03

Konstfack c/o Järvaveckan, Spånga IP, tunnelbanestation Tensta

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola inom konst, design och konsthantverk. Sedan 1844 har vi utbildat en mängd olika yrkesgrupper inom dessa fält samt bild- och slöjdlärare. Vi bedriver både konstnärlig och vetenskaplig utbildning/forskning och har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se