Konstfack på Milanomässan: Funktionell design för dysfunktionell värld

Konstfack på Milanomässan: Funktionell design för dysfunktionell värld

Foto: Mr. Celsius av Christian Malmdin 14 unga formgivare, både nuvarande och nyligen utexaminerade studenter från Konstfack, ställer ut i gemensam monter på Milanomässan 16-21 april. Temat är Functional Design for a Dysfunctional World. Genom att omvandla och rekonstruera gammalt och nytt tar de upp miljöproblem, genusfrågor och stadsplanering, eller försöker helt enkelt göra formgivningen mer mänsklig. Med humor väcker de medvetenhet om våra beteendemönster. De utforskar symboliska värden hos föremål runtomkring oss och påminner om att samtidigt som vi alla drömmer om att leva i en bättre värld är vi gemensamt ansvariga för att skapa, eller åtminstone upprätthålla den. Några av de kreativa designförslag som visas är ljusstaken Mr. Celsius. Ett ljus är fäst vid eskimåns huvud - medan isen vid polerna smälter som stearin envisas vi desperat med att hålla ljusen tända. Tapeten Apocalyptic Forecast är vid första anblicken ett enkelt, dekorativt mönster. Men mönstret återger i själva verket oroande miljöstatistik. Livsanarkisterna Cyklopen deltar med ett bord som symboliserar deras ideologiska koncept: genom att ifrågasätta rådande normer och bryta mot gällande regler återskapas dem. Samtliga medverkande: • Jenny Bergström – Case Study: Fear of Global Warming • Magnus Carlsson: His Privilege • Hedvig af Ekenstam: Many Design Problems Carry a Textile Solution • Pernilla Jansson: A New Proposal • Erika Janunger: Weightless • Haidar Mahdi: Cakedish • Christian Malmdin: Mr. Celsius • Jessica Hansson, Daniel Heckscher, Maria Olsson, Tekla Severin, Momo Tham, Martijn Van Den Bosch och Emilia Öster: Table for Cyklopen Functional Design for a Dysfunctional World 16-21 april 2008, ZonaTortona, That’s Design! 2008 Pressvisning: 15 april kl 15-17 Vernissage: 15 april kl 19-22 Adress: Ex-ansaldo Via Tortona 54-56/Via Borgognone 34 20144 – Milano Öppet: kl 10-22 varje dag. Curator: Renée Padt Utställningsdesign: Anton Alvarez och Momo Tham Grafisk design: Daniel Mencak och Yuta Sakane Projektledare: Ikko Yokoyama Frågor: Kontakta projektledare Ikko Yokoyama, mobil 070-19 10 09 e-post ikko.yokoyama@konstfack.se eller pressansvarig, Mabel Selin, tel 08-450 41 14, mobil 070-850 15 40, e-post mabel.selin@konstfack.se Mer information och pressbilder: www.konstfack.se/milano

Relaterat innehåll