Konstfacks vårutställning 2017 – brådskande frågor i lustfylld och kritisk dialog

Välkommen på pressvisning torsdagen den 11 maj kl 10. Rektor Maria Lantz, curator Marti Manen och formgivaren Minna Sakaria finns på plats liksom studenter, lärare och professorer.

Med sina 195 studenter från 28 nationer är Konstfacks vårutställning 2017 den största i skolans 173-åriga historia. I år finns därmed fler aspekter än någonsin av samhällets stora frågor, gestaltade i en lustfylld och kritisk dialog.
– På Konstfack lägger vi stor vikt vid fakta, men lika mycket handlar om empati och förståelse för andra. Vi resonerar kring hur känslor påverkar val och beteenden. Hur lust och olust, rädslor och begär skapar vår värld. I en turbulent tid är detta minst lika viktigt som kalla fakta. Viktigt är också att respektera och bejaka våra olikheter. Bland studenterna finns tvivlare, reformister, troende, aktivister, utopister, individualister, dystopiker, entreprenörer och andra flanörer. Det gemensamma hos dessa och hos Konstfacks forskare och lärare är sökandet; som genom gestaltning, samtal, pedagogik eller konkreta förslag kan bidra till en gemensam framtid. Genom konstnärliga uttryck når vi insikter bortom det språkliga, det strikt vetenskapliga eller det kortfattat journalistiska. I konstens existentiella rum provas tankar – här talar individer och samhällen högt för sig själva – tillsammans, säger Konstfacks rektor Maria Lantz.

Marti Manen, curator för Konstfacks vårutställningar 2017 och 2018, beskriver utställningen som knuten till vår nutid såväl som till vår framtid, en värld full av komplexa förhållanden, en värld som måste definieras utifrån odefinierade och flexibla positioner.
– I utställningen blandas vår samtids viktigaste frågor med centrala spörsmål om det mänskliga varandet: Vilka är vi? Vad gör vi här? Vad vill vi uppnå? Är det möjligt att göra, att berätta, att tänka. Att känna, beröra, åtrå? I en osäker kontext erbjuder Konstfacks vårutställning en uppsjö av möjligheter att närma oss vår samtid, bortom användandet av grammatiska verktyg; konst och kreativ praktik hittar sätt att handskas med komplexitet och nyanser när vi omöjligt kan veta hur framtiden ser ut. Det är i dialogerna i utställningen som vi kan komponera en verklighet, berättar Marti Manen som har en lång erfarenhet av olika uppdrag och anställningar inom professionen, bland annat på Statens konstråd, Bonniers konsthall och som curator för den spanska paviljongen på Venedig-biennalen 2016.

Vårutställningens visuella koncept har i år skapats av Minna Sakaria, grafisk formgivare utbildad både på Konstfack och Royal College of Art i London.
– Den visuella identiteten berättar att Konstfack är en plats som utmanar, och utmanas, av dagens skenande, samhälleliga spektakel. Min ambition var att spegla en känsla av denna förvrängda verklighet kombinerad med ett hyllande på röda mattan, av samtidens mediala kändiskultur och post-sanningsrealitet. Det identitetsbärande elementet är ett fotografi, något som brukar återge realism, men som här är ett stockfoto som har hackats och manipulerats tills den bärande idén om förvrängd realism blir synlig, berättar Minna Sakaria.

Konstfacks vårutställning 2017 öppnar torsdagen den 11 maj klockan 12 (invigning kl 16) och pågår till och med söndag 21 maj. För öppettider, katalog, pressbilder och uppdaterat program, se www.konstfack2017.se

Konstfack, LM Ericssons väg 14, T-banestation Telefonplan

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola och har sedan 1844 utbildat morgondagens konstnärer, designer, konsthantverkare, inredningsarkitekter, bild- och slöjdlärare. Alla våra utbildningar, liksom vår forskning, vilar på konstnärlig grund och vi har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se