Grafiskt koncept av Hanna Stenman och Agga Anne Mette Stage

Konstfacks vårutställning invigs idag – på nätet, Sergels torg och i andra publika rum

Välkommen klockan 14 till KONSTFACK2020.SE  eller till en projektion på Sergels torg. Utställningsansvarig Anne Klontz inviger utställningen tillsammans med Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, rektor Maria Lantz och kuratorerna Emily Fahlén och Asrin Haidari. Det grafiska konceptet presenteras och performances avnjuts.

"Vad är nyttan med alla dessa konstnärliga uttryck och inriktningar? Jag menar att frågan, som jag ofta får av politiker, debattörer och andra, är felaktigt ställd. Den kan ju snarast jämföras med att ifrågasätta fågelsången, eller undra vad livet självt tjänar till. Visst kan man roa sig med att försöka besvara den, men då som anledning till reflektion. Så låt oss pröva igen: Vad är nyttan med konstens onytta?” (…) Konstnärliga uttryck är svar på de frågor som ännu inte ställts, eller som ställts och nu omtolkas. Det vi i Vårutställningen gör tillsammans är att förskjuta det som nyss togs för givet, vi berättar, formar och delar det nya – det som samtidigt härrör från det vi kanske trodde var glömt."

Lyssna på/läs resten av rektor Maria Lantz svar på den digra digitala plattform som utgör årets vårutställning med texter, bilder och filmer om och av årets 193 avgångsstudenter och deras arbeten. Här finns också en betraktelse av kuratorerna Emily Fahlén och Asrin Haidari som sammanfattar utställningen som "brokig och fragmenterad till sin karaktär, men fullständig och helgjuten som angelägenhet”.

Invigningen, och senare Vårutställningen, projiceras på Sergels Torg mellan Sergelgången och Under Fontänen. Missa inte heller de fysiska utställningar som äger rum i showrooms och konsthallar som Gustavsbergs och MInt, mer info finns naturligtvis på:

konstfack2020.se

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola inom konst, design och konsthantverk. Sedan 1844 har vi utbildat en mängd olika yrkesgrupper inom dessa fält samt bild- och slöjdlärare. Vi bedriver både konstnärlig och vetenskaplig utbildning/forskning och har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se