Photo: Boru O'Brien O’Connell

Lisa Tan ny professor i konst

Med fokus på installation, text och fantasifulla, estetiska strategier är Lisa Tan en betydande resurs för Konstfacks utveckling inom konstområdet.

Lisa Tan är en konstnär vars rörliga bild-, installations- och textbaserade arbeten ofta använder teman från litteratur och litteraturteori. Detta för att väcka frågor som uppstår i gränslandet mellan personligt möte, lust och drömmar om särskilda historier. Hon har en doktorsexamen från Göteborgs universitet, Valand och en MFA från University of Southern California i Los Angeles. Mellan 2016 och 2018 var hon gästprofessor i konst på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.

I sitt professorskap vill Lisa Tan "bidra till att forma en institution som utvecklar och förespråkar konst och konstnärlig kunskap som främjas av vilt fantasifulla och experimentella, estetiska strategier och diskurser – 'as a matter of transformative life-sustaining sociality' ".

Hon ser sin konst som "a vehicle for intimacy. What might be felt in my work – more than a visible collection of images, words or objects in space – are the nuances of consciousness, identity and emotional limits in constant flux".

Rektor Maria Lantz välkomnar Lisa Tan Lisa som hon menar "kommer att vara en betydande resurs för Konstfacks utveckling inom konstområdet".
– Inte bara är hon en viktig konstnär och forskare, hennes intressen och verk kretsar kring frågor om bild, språk och medvetenhet – ett perfekt bidrag till vår forsknings- och studiemiljö.

Läs en längre text om Lisa på engelska här.

Mer info finns också på lisatan.net

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola och har sedan 1844 utbildat morgondagens konstnärer, designer, konsthantverkare, inredningsarkitekter, bild- och slöjdlärare. Alla våra utbildningar, liksom vår forskning, vilar på konstnärlig grund och vi har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se