Marie-Louise Bowallius och Katarina Sjögren nya prefekter på Konstfack

Marie-Louise Bowallius och Katarina Sjögren nya prefekter på Konstfack

Marie-Louise Bowallius och Katarina Sjögren blir prefekter för Konstfacks två nya institutioner. Sedan den första januari i år är den största delad på två till Institutionen för design, inredningsarkitektur och visuell kommunikation respektive Institutionen för konsthantverk.

Marie-Louise Bowallius (th på bild) blir prefekt för Institutionen för design, inredningsarkitektur och visuell kommunikation och kommer närmast från en tjänst som studierektor på Beckmans Designhögskola där hon även varit enhetsansvarig/lektor i historia, teori, kontext. Marie-Louise Bowallius har 25 års erfarenhet av arbete inom konstnärlig högskoleutbildning med inriktning mot design, visuell kultur och kommunikation i olika administrativa, organisatoriska och undervisande roller. Efter en Master i designhistoria och påföljande forskarstudier vid Royal College of Art, London, bedrev hon ett antal olika konstnärliga utvecklingsprojekt och arbetade på Konstfack som institutionssekreterare vid institutionen för Grafisk design & illustration. På skolan var hon även timlärare och adjunkt inom designhistoria och designteori vid flera institutioner och dåvarande Teoricentrum.

– Jag vill bidra med kompetens och blick för var utvecklingspotentialen ligger och vad som behövs för att kreativa förmågor ska utvecklas och komma till sin rätt. Andra starka motivationer är dels mitt intresse för pedagogiskt utvecklingsarbete, dels att den kunskapsutveckling som äger rum genom konstnärliga och kreativa processer ska synliggöras och komma det omgivande samhället till del, säger Marie-Louise Bowallius.

Katarina Sjögren börjar som prefekt för Institutionen för konsthantverk och har sedan 2008 varit gästlärare på olika institutioner på Konstfack. Närmast kommer hon från undervisning på det nya masterprogrammet CRAFT!  Dessförinnan var hon gästlärare på bland annat Beckmans Designhögskola och Brunnsvik konst och har haft ateljésamtal på Kungliga Konsthögskolan. Hennes huvudsakliga undervisningsämnen har varit kommunikation, skrivande, och utställande. Hon har både översatt och skrivit egna texter i konst och kultursammanhang och är styrelseledamot i Tensta konsthall, där hon tidigare arbetat som projektledare och administrativ chef. Katarina Sjögren har även varit verksam som curator och drev tillsammans med Jun-Hi W Nordling galleriet Crystal mellan 2007 och 2014, det första svenska galleri som uttalat representerade både konst och konsthantverk på hög nivå.

–  Jag ser verkligen fram emot mitt nya uppdrag som jag ser som en möjlighet att vara med och driva utvecklingen på området. Genom mina tidigare roller på Konstfack har jag lärt känna verksamheten genom olika infallsvinklar, följt utvecklingen och vet vad som kan bli ännu bättre, menar Katarina Sjögren.

De båda nya prefekterna tillträder sina tjänster den 1 april 2016.

På Konstfack finns idag Institutionen för bild- och slöjdpedagogik, Institutionen för design, inredningsarkitektur och visuell kommunikation, Institutionen för konst samt Institutionen för konsthantverk.

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola och har sedan 1844 utbildat morgondagens konstnärer, designer, konsthantverkare, bild- och slöjdlärare. Alla våra utbildningar, liksom vår forskning, vilar på konstnärlig grund och vi har idag cirka 1000 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se