Illustration: Catherine Anyango Grünewald och Bitte Andersson

SIS19 – Stockholms Internationella Seriefestival på Konstfack 6–7 april

2019 års upplaga av Stockholms Internationella Seriefestival arrangeras för första gången som ett samarbete mellan Konstfack och Kulturhuset Stadsteatern. Årets tema är Möten och hedersgäst är kanadensiska Jillan Tamaki (Skim, Den sommaren).

Internationella gäster kommer från Mallorca, USA, Kanada, Tyskland och Polen och ett stort antal personer från den svenska seriescenen närvarar. Till exempel Ellen Ekman (Lilla Berlin), Sara Bergmark Elfgren och Karl Johnsson (Vei), My Palm (Festens charmigaste tjej) och Fabian Göranson (Drömmen om Europa).

I forumet för portfoliovisning kommer intresserade serietecknare att kunna visa upp sina alster för professionella förläggare, redaktörer och annat seriefolk. Festivalens hjärta är som alltid seriemarknaden small press expo (spx), där förlag, tecknare, fanzinister, serieskolor, föreningar och seriebutiker säljer och visar upp allt det bästa som seriekonsten förmår. Utställningar visas både på Konstfack, där även aktiviteter för unga äger rum, och på Stockholms Stadsbibliotek.

SIS19 produceras av Serieteket med andra delar av Kulturhuset Stadsteatern tillsammans med Konstfack och Seriefrämjandet. Här finns programmet som inleds med aktiviteter redan den 4 april.

Öppettider: på Konstfack 11 till 17

Kontakt: Catherine.AnyangoGrunewald@konstfack.se

Konstfack, LM Ericssons väg 14, tunnelbanestation Telefonplan, Stockholm

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola inom konst, design och konsthantverk. Sedan 1844 har vi utbildat en mängd olika yrkesgrupper inom dessa fält samt bild- och slöjdlärare. Vi bedriver både konstnärlig och vetenskaplig utbildning/forskning och har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se