Carina Brorman ny ledamot i Konsthall Tornedalens styrelse

- Det blir spännande att vara med i förverkligandet av Konsthall Tornedalen och jag är övertygad om att den kommer att spela en viktig roll i utvecklingen av inte bara Tornedalen utan hela Norrbotten, säger Carina Brorman och understryker att ett aktivt kulturliv har stor betydelse för människorna och betonar särskilt att Konsthallen har förutsättningar att sätta Tornedalen på den internationella konstkartan.

Valet av Carina Brorman har strategisk betydelse för det fortsatta arbetet i projektet, enligt Konsthallens initiativtagare och ordförande, Gunhild Stensmyr.

Vi närmar oss nu byggstart säger Gunhild Stensmyr. Affärsplanen är färdigställd, bygglovet ska vara klart i september och vi påbörjar rekrytering av VD i höst. Planen är att starta bygget av konsthallen nästa år. – Carina Brormans näringsprofil tillför styrelsen affärskunskap, breddar nätverket och skapar ny vitalitet i det kommande styrelsearbetet.

Carina Brorman har mångårig erfarenhet från både kultur och näringsliv och har bl. a varit Enhetschef Sveriges Television Malmö, nordisk kommunikationsdirektör på E.ON och global kommunikationsdirektör Saab AB. Carina Brorman är bl. a ledamot i styrelsen för Kungliga Dramatiska Teatern i Stockholm, är i idag fristående konsult i förändringsledarskap och kommunikationsstrategi.

Övriga ledamöter i styrelsen är Christian Halleröd, formgivare, Katarina Halvardsson, Regionchef Norrbotten Riksidrottsförbundet och Eero Heikinpieti, stålsäljare med världen som arbetsfält. Tidigare styrelseledamoten Liutauras Psibilskis, curator baserad i New York, har fått uppdraget att tillsammans med Gunhild Stensmyr bygga upp ett Advisory board med uppgift att ta fram det konstnärliga innehållet.

• Konst

Konsthall Tornedalen är visionen om en mötesplats för människor från hela världen. Med konsten vill vi ta Tornedalen både in och ut i världen, avdramatisera begrepp som centrum periferi, landsbygd och storstad. Konstens mångfald och rikedom av uttryck och berättelser ger nya infallsvinklar och får oss att stanna till, att begrunda händelser och skeenden i livet och världen. Konsthall Tornedalen är ett värdegrundsbaserat företag med respekt för alla människors lika rätt och alla människors behov av bekräftelse. Konsthall Tornedalen vill stärka identitet och gemenskap i ett samhälle och i en värld i konstant rörelse.