Konsthall Tornedalen – internationell scen för konst

Nu startar arbetet med detaljplan för området där Konsthall Tornedalen ska byggas. Konsthallen blir ca 1500 kvm för att ge plats för verksamhetens behov av utställningslokaler, bildverkstad, aula, restaurang, hantverksbutik och kontor.

Ett var-dags-rum för konst i Vitsaniemi by långt upp i norr vid Polcirkeln där två länder enas och delas av Torneälvens strömmande vatten. Här ska människor från jordens alla hörn mötas i samtal om konst och umgänge på jungfrulig mark.

Konsthall Tornedalen ska ritas av de finska arkitekterna Lassila Hirvilammi. Och tanken är att byggnation ska ske av och med lokala byggentreprenörer.

Konsthall Tornedalen blir en internationell scen för samtida konst och ett stolt flaggskepp för hela Tornedalen. De samhällsekonomiska vinsterna, socialt, kulturellt och ekonomiskt ger många ”ringar på vattnet”. Konsthall Tornedalen blir en värdefull investering för Tornedalens framtid och bidrar i sin helhet till att utveckla och stärka Tornedalens kulturella och internationella nätverk.

Målet är inte bara att bygga en Konsthall utan också att den omgivande miljön med strand och ängar runt Konsthallen väcks till liv igen. Området har stort potential att bli ett populärt rekreationsområde vid Torneälv för besökare och medborgare i alla åldrar.

Konsthall Tornedalen byggs på mark donerad av berörda markägare, familjen Gunnar och Riitta Björk på Vitsaniemigård och projektets initiativtagare Gunhild Stensmyr. Vi är glada att Övertorneå kommun bidragit med 50 000 SEK till detaljplanearbetet. Resterande finansierar vi med egna medel. Konsthall Tornedalen har valt arkitekt Annie Arnqvist, Luleå för uppdraget.

Att Konsthall Tornedalen ges förutsättningar att bygga på egen mark är av central betydelse, att äga mark och byggnad tryggar Konsthallens existens, säkerställer självständigheten och friheten att kunna arbeta oberoende av särintressen, privata eller politiska.

Konsthall Tornedalen drivs av en ideell förening. Under tillblivelsearbetet ska organisationsformen ses över och landa i den form som bäst garanterar konsthallens framtid och frihet att bedriva en icke vinstdrivande allmännyttig kulturverksamhet. Det första spadtaget tas inom ett par år.