Ny internationell konsthall vid Torne älv

Ny internationell konsthall vid Torne älv på gränsen mellan Sverige och Finland. Två länders kulturer möts i Konsthall Tornedalen i Vitsaniemi by.

- Konsthall Tornedalen kommer precis som Louisiana få stor pedagogisk draghjälp av den natursköna och idylliska omgivningen. Konsten kommer alltid att vara i fokus, fjärran från störande oljud och storstadsbuller, säger kulturentreprenören Gunhild Stensmyr som initierat projektet.

Konsthallen blir en betydelsefull social mötesplats för människorna i Tornedalen och Nordkalotten. Målet är globalt och ska visa de främsta inom konsten idag.

Konsthallen ska byggas på mark vid Torne älv som doneras av Gunhild Stensmyr, Guest House Tornedalen och av markgrannen Familjen Björk, Vitsaniemi Gård. Ekonomisk grundplåt på 500000 SEK har beviljats av Övertorneå kommun och Norrbottens Läns Landsting.

I höst startar den arkitektoniska processen. Konsthallens styrelse bjuder in i samråd med sakkunniga ett antal arkitekter från runt om i världen. Och av alla förslag väljs en arkitekt som får uppdraget att rita Konsthall Tornedalen.

Konsthallens totala byggyta blir runt 1500 kvm och ska ge plats åt två utställningshallar en på ca 200 kvm och en mindre runt 70-100.

Styrelsens högklassiga kompetens och breda nätverk är motorn i Konsthall Tornedalen och ledamöterna representerar nordiskt och internationellt konst- och kulturliv.