Pernilla Svenres siluetter intar Konsthantverkarnas fönster

Lagom till att kylan börjar nypa om morgnarna kommer Pernilla Svenre med en kollektion koftor som hon visar upp i vårt fönster. Det är samma smickrande siluetter som Pernilla vant oss vid men med andra mönster och i GOTS-certifierad ull (ekoull).

Vi har tagit för vana att erbjuda våra medlemmar, och andra, att ta plats med en nyhet eller ett projekt i vårt skyltfönster. " Det är fantastiskt kul eftersom Slussen är en plats med stort antal förbipasserande över alla dygnets timmar. Den som visar upp sig i vårt fönster en vecka får därmed möjligheten att nå flera tusen stockholmare och turister" sammanfattar intendent Åsa Lockner

Hur materialet tagits fram är en viktig del av arbetet för Pernilla Svenre som ända sedan starten av företaget 1996 jobbat med respekt för såväl människa, djur och natur.

Och nu kan du alltså se känna och prova koftkavaj Diagonal på Konsthantverkarna. Dubbelstickad i ekoull. Lätt, skön och stilenkelt välsittande på många kroppar. Inspirationen till Diagonalen kommer från Sigmar Polkes verk ”Högre väsen anbefaller: måla övre högra hörnet svart!” från år 1969. Den sneda diagonalen blir den yttersta förenklingen av trekantsformen. I plagget jobbar Pernilla sedan vidare på mötet mellan ränderna och trekanten uppstår här och där.

På Formexmässan 2014 nominerades koftkavajen till priset Formidable.

• pernilla svenre
  • textil