Annika Jarring på Konsthantverkarna 6 - 24 april 2013

Annika Jarring

”Ringarna tygen och skrinen” 6 – 24 april 2013

Ett skrin är en plats för hemligheter. Åt ett skrin kan man anförtro sina vackraste eller mörkaste minnen. Runt Annika Jarrings grovt byggda arketypiska skrin vilar något primitivt och uråldrigt, lika gammalt som tygstycket som hänger där bredvid, med sina veck. Det finns en berättelse som väntar att få viskas till dig om du smyger dig riktigt nära. Några kommer att höra andra bara förnimma.

"I mina senaste verk har jag plockat in leran, den tunga svarta som visat sig vara en följsam partner när man vill bygga föremål. Jag har velat göra en serie brukbara objekt och har valt Skrinet som form för mitt sökande. De är uppbyggda för hand med enkla verktyg, som kavel och kniv. Av den processen blir dem till egensinniga personligheter." Annika Jarring mars 2013

I ofärgat glas har Jarring sedan format de tygstycken som hänger i utställningen. Där, i det gjutna glaset, finns ljuset. Glaset fungerar också som en bild av avstannad, frusen tid. Tygstyckena hänger, veckas, väntar, vilar. Cirklar, ringar, som förbinder. Likt ringar på vatten eller årsringarna på en stubbe.

Annika Jarring, utbildad vid Konstfack och Pilchuck, Glass School, USA och verksam sedan sin examen 1993, var medlem i Konsthantverkarnas fram till 2012. Hon har sin bas i glaset och har gjort sig känd för sina former i planglas och silikon. ”I den här utställningen tar Jarring ett steg in i ett tyngre uttryck och vi ser med spänning fram emot en utställning som dels överraskar Jarrings trogna publik och dels kräver en närhet av betraktaren för att föremålen ska avslöja sina hemligheter”, säger intendent Åsa Lockner.

Vi arbetar med att presentera alla konstnärskap på sitt sätt och galleriet bli därmed ett viktigt redskap. Under 2013 visar vi 11 separatutställningar. Fullständigt program återfinner du på vår hemsida http://konsthantverkarna.se

För mer information vänligen kontakta Åsa Lockner, intendent 08-611 03 70 eller 070-740 58 38 Pressvisning fredag den 5 april kl 15.00. Vernissage lördag den 6 april kl 12.00 - 16.00. Välkommen!

• konst
  • keramikutställning