En förening med 65 år på nacken gläds åt medlemmarnas framgångar

Vi på Konsthantverkarna har ofta anledning att skryta om våra medlemmars resultat, framgångar och mod i att driva sitt arbete framåt. Under de senaste tre månaderna har följande utmärkt sig:

Sedan januari har vi Anders Ljungberg på posten som professor i konsthantverk på Konstfack. Han har inriktningen smyckekonst och corpus och det är arbeten i den riktningen, speciellt silvercorpus, som vi representerar honom med på Konsthantverkarna. Vi kan gratulera såväl Anders som Konstfack till utnämningen!

När det är stora utlysningar inom den offentliga konsten går vi kollektivt och håller tummarna eftersom det är otroligt viktigt att få se fler utövare från konsthantverkssidan verka i det offentliga rummet. Och det blev minst sagt bra utdelning när det tillkännagavs vilka konstnärer som ska gestalta de nya tunnelbanestationerna. Vi på Konsthantverkarna ser en tydlig trend i hur materialorienterade konstnärer tar plats och blev givetvis extra glada att se två av våra medlemmar på listan. Pia Törnell och Anna Lerinder tilldelades varsin station.

För bara några dagar sedan tillkännagav Sven-Harrys Konstmuseum 2015 års stipendiat, Mia E Göransson. Mia ären keramiker som, utöver sin professur vid Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg, enträget arbetar vidare med sin speciella värld av ofta tunn tunn porslinslera. Det fina erkännandet följs sedan upp med en utställning på museet till hösten. Mia är medlem i Konsthantverkarna sedan flertalet år.

I dagarna annonserade också Kiruna konstgille att Konsthantverkarnas Anna Sjons Nilsson tilldelats stipendiet till Sten Kauppis minne. Motiveringen lyder: ”Annas humoristiska tredimensionella figurer berättar moderna sagor och myter. Med hjälp av titeln eller materialval antyder hon ofta ett dolt budskap. I sina verk utforskar Anna gränsen mellan det traditionella konsthantverket och den samtida konsten.”

Konsthantverkarnas eget stipendium kommer för första gången att delas ut på årsmötet som äger rum på lördag. Det tilldelas en person som gjort något bra för föreningen och summan är 10.000 kronor.

I vårt galleri visar vi nu Sara Borgegårds utställning Wall Hollow. Det är en del av projektet Smyckekonst 2016 där Nationalmuseum står som nav för ett flertal utställningar och aktiviteter runt om i Stockholm. Våra medlemmar syns på många av dessa med Märta Mattsson på Thielska Galleriet och Nationalmuseum, Åsa Lockner på Livrustkammaren, Catarina Hällzon på såväl Svenskt Tenn som på egen utställning.

• göteborg
  • konstfack
  • professur
  • stipendier
  • tunnelbana

• Västra Götaland

KONSTHANTVERKARNA FINE CRAFT- konsthantverk av högsta klass sedan 1951. Unika objekt, smycken, vackra bruksföremål och konceptuellt konsthantverk.