Kommande utställning: Åsa Pärson 2–20/2 2019

Åsa Pärson

“Tillfällig dekor”, textil

2019-02-02—02-20

Med en utgångspunkt i japanska “scrolls” har Åsa Pärson arbetat med textila ytor och sammansättningar i olika slags rytm i sin nya utställning på Konsthantverkarna. Det mest värdefulla inramas av något värdefullt som åter inramas av något tredje mycket värdefullt.

Det mest värdefulla är komplicerat, kräver koncentration och fullkomligt fokus. Det mest värdefulla tar en ocean av tid i själva tillblivelsen. Det mest värdefulla återspeglar besöken till Tokfuku-ji i Kyoto, Japan. Trädgården med en oregelbunden schackrutig stenläggning.

Det är samtidigt en rad undersökningar av vävningens fundament, konstruktioner och materialets rörelse. Hennes kropps inlärning av komplexa redskap och tekniker. Och hennes kropps förståelse om rytm, binära system och dekonstruktion.

Till denna utställning har Åsa Pärson vävt i Kyoto, Japan, Florens, Italien och Stockholm, Sverige. Materialen är silke, ull och rami.

Åsa Pärson är verksam I Stockholm. Hon har en MFA från Konstfack samt studerat olika textila tekniker, såsom ikat, Shibori, jaqcuardvävning. Hon har arbetat med formgivningsuppdrag, i Sverige och utomlands och levererade tyger till Nationalmuseums nya restaurang. Åsa var en av vinnarna av svensk Bokkonst 2017 med “FABRICATE” en bok om textila ytor. Hon ställer ut regelbundet I Sverige, och utomlands bl. a Mexico, Japan, Finland, Kina. Senaste tillfället på Konsthantverkarna var 2014.

• åsa pärson
  • textil

KONSTHANTVERKARNA FINE CRAFT- konsthantverk av högsta klass sedan 1951. Unika objekt, smycken, vackra bruksföremål och konceptuellt konsthantverk.