GDPR och dina personuppgifter

Hej!

Du har säkert hört och läst om GDPR?

Det är en förkortning för General Data Protection Regulation - en ny dataskyddslag som gäller inom EUs alla medlemsländer från och med den 25 maj 2018. Det är en lag som gäller för behandling av personuppgifter och som ersätter den svenska personuppgiftslagen, PUL.

GDPR ger alla privatpersoner ett ökat skydd och större möjligheter att veta hur personuppgifter behandlas, hur de lagras och varför de behövs. GDPR ger dig även ett antal rättigheter.

Det är viktigt för oss som arbetar på Konsthantverkscentrum att du känner dig trygg med hur dina personuppgifter behandlas. Konsthantverkscentrum är därför öppna med hur personuppgifterna hanteras och hur vi delar med oss av den data som lagras hos oss.

Som medlem behöver du inte göra något, än att ta del av informationen nedan.

Varför behöver Konsthantverkscentrum dina personuppgifter?
I Konsthantverkscentrums uppdrag ingår att

• synliggöra, arbetsförmedla och möjliggöra konsthantverkarens arbete nationellt och internationellt.

För att lyckas med uppgiften behöver Konsthantverkscentrum ett begränsat antal personuppgifter.

Obligatoriska personuppgifter
Konsthantverkscentrum behöver olika personuppgifter, bland annat ditt namn, födelsedata (år-månad-dag) och din e-postadress. De obligatoriska uppgifterna lagras i ett medlemsregister i en databas. Personuppgifterna behövs för att Konsthantverkscentrum

• dels ska kunna driva medlemsverksamheten - till exempel medlemsregister, när vi arrangerar, organiserar och administrerar projekt, utställningar och fortbildningar samt när vi kommunicerar via e-post och nyhetsbrev,
  • dels när Konsthantverkscentrum söker och redovisar stöd från Kulturrådet och regioner samt stiftelser och fonder. Det rör sig om statistiskt underlag.

Hanteringen handlar om en laglig behandling av personuppgifter.

Frivilliga personuppgifter
Konsthantverkscentrum hanterar även personuppgifter när aktiviteter kopplade till medlemmar kommuniceras och marknadsförs i interna och externa kanaler. Syftet är att synliggöra och verka arbetsfrämjande för medlemmarna. I databasen finns frivilliga uppgifter som ger Konsthantverkscentrum tillstånd till

• publik publicering och sökbarhet på Konsthantverkscentrums hemsida,
  • att personuppgifter som bland annat namn och bild används i extern kommunikation, exempelvis i pressmeddelanden som riktas till tredje part.

Du gör aktiva val och kryssar i rutor för samtycke för vad Konsthantverkscentrum kan dela.

Lagring av personuppgifter och dina rättigheter
Du kan när som helst ta reda på vilka personuppgifter Konsthantverkscentrum har om dig. Du har rätt och möjlighet att få felaktiga uppgifter borttagna. Personuppgifter lagras för redovisningar till de instanser som ger Konsthantverkscentrum ekonomiskt stöd. Preskriptionslagen är tio år. Om du väljer att träda ut ur Konsthantverkscentrum raderas alla uppgifter om dig efter tio år (preskriptionslagen).

Mer information om GDPR på Datainspektionens hemsida.

Personuppgiftsansvarig
Mari-Louise Franzén är verksamhetsledare och personuppgiftsansvarig på Konsthantverkscentrum. Vid frågor, ring 08-545 222 90 eller skicka ett mejl till
mari-louise.franzen@konsthantverkscentrum.se

Vill du skicka brev är adressen:
Konsthantverkscentrum, Bellmansgatan 5, 118 20 Stockholm