Konsthantverkscentrum söker verksamhetsledare – är det du som ska föra konsthantverket in i framtiden?

Stiftelsen Konsthantverkscentrum (KHVC) är en rikstäckande organisation för cirka 770 anslutna konsthantverkare och slöjdare över hela landet. Som organisation har vi en förmedlande, synliggörande och stödjande roll för de anslutna. Vi verkar för att utveckla kontaktytorna mellan yrkesverksamma utövare och olika aktörer i samhället.

I Konsthantverkscentrums uppdrag ingår att skapa kontakter och öka kunskapen om området, regionalt, nationellt och internationellt, så väl till anslutna konsthantverkare och slöjdare som till omvärlden. www.konsthantverkscentrum.org

Vi har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö med sammanlagt nio tillsvidareanställda medarbetare.

Stiftelsen Konsthantverkscentrum söker en erfaren, dynamisk och tongivande ledare med visioner för verksamheten. I samarbete med styrelsen är du ansvarig för organisationens strategiska inriktning och för att förverkliga de mål vi tillsammans sätter upp. Som organisationens nya verksamhetsledare kommer du att ta vid i en spännande process av förändring och utveckling.

Du leder arbetet för tre kontor. Medarbetarna arbetar främst med projektledning, utveckling, kommunikation, ekonomi och formgivning. De är delvis utövare inom fältet, delvis med kompetens från andra områden.

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär att skapa förutsättningar för projekt och processer, bygga samarbeten och ha kontakt med ett brett spektrum av människor och organisationer – från utövare och kulturinstitutioner till statliga myndigheter och finansiärer regionalt, nationellt och internationellt. Din roll är att vara en inspirerande, stödjande och motiverande lagledare. Du har uppgifter som planering, personal- och budgetansvar, ansökningar och redovisningar av bidrag samt annan finansiering.

Vi söker en ledare som
-är väl insatt i det samtida konsthantverks- och slöjdområdet
-är visionär, engagerad och strategisk och som vill arbeta med att utveckla verksamheten regionalt, nationellt och internationellt
-har dokumenterad ledarskaps- och personalkompetens
-har relevant högskoleutbildning
-trivs med att initiera och vidareutveckla kontaktnät
-har kunskap och erfarenhet av de förändringsprocesser som sker i det digitala samhället och kompetens eller verktyg att implementera dessa i verksamheten
-talar och skriver svenska och engelska obehindrat

Meriterande
-Du har ett eget nätverk inom området
-Du har erfarenhet av att arbeta i en yrkesorganisation eller inom näringslivet
-Du har framgångsrikt drivit förändrings- och utvecklingsarbete inom organisationer

Tjänsten
Tjänsten är en tillsvidareanställning om 100 procent och är förlagd till kontoret i Stockholm.

Tillträde
Tillträde efter överenskommelse.

Välkommen att skicka din ansökan senast den 28 oktober 2018 till:
Anders Färdig, vice ordförande anders.fardig@designhouse.se

För frågor om tjänsten kontakta:
Mari-Louise Franzén, verksamhetsledare Konsthantverkscentrum, 08-545 222 90 eller
mari-louise.franzen@konsthantverkscentrum.se