Skåne: Ny besöksguide för konsthantverket?

Under 2019 genomför Konsthantverkscentrum i Skåne en förstudie med inriktning mot besöksnäringen. Bakgrunden är att den nätbaserade regionala besöksguiden www.konsthantverk.skane.org har släckts ner.

Sidan var i drift 2010-2018 och fungerade som en samlad portal för konsthantverket som besöksmål över hela Skåne. Den byggdes upp i nära samarbete med Turism i Skåne som ägde publiceringsverktyget, medan Konsthantverkscentrum ansvarade för sidans innehåll och löpande uppdatering.

I höstas fick Konsthantverkscentrum bidrag från Region Skåne till att samarbeta med en digital utvecklare för att kunna utvärdera hur en helt ny form av guidefunktion skulle kunna se ut som kan länka konsthantverkarens intressen och behov med turistens eller inhemska besökarens. Pernilla Norrman som är projektledare på Konsthantverkscentrum i Skåne arbetade med den tidigare sajten och ansvarar nu även för förstudiens genomförande.

Varför behövs en guidesajt?

– Liksom tidigare vill vi bidra till att synliggöra konsthantverkets många små enmansföretag som kluster. Var och en har små resurser att göra sig synlig och kan omvänt vara svår att hitta för besökaren, men tillsammans är vi ett starkt och intressant område för olika publiker och näringar i Skåne. Det handlar också om att kommunicera konsthantverket i stort för att säkra så att begreppet får ett professionellt och kvalitativt innehåll i digitala sammanhang på nätet. Syftet är att generera intresse, engagemang och intäkter för konsthantverket.

Vad innebär förstudien och när ska den vara klar?

– Själva förstudien handlar dels om att undersöka om den tidigare databasen kan tas tillvara och återanvändas på något sätt eftersom det ligger ett stort arbete nedlagt i den. Vi lyssnar också in hur behov och förutsättningar ser ut idag, både bland våra medlemmar och andra aktörer som kan tänkas ha relevant kunskap. Bidraget från Region Skåne ska användas för att anlita extern kompetens som kan hjälpa oss att förstå hur en digital nod kan se ut med sikte på morgondagen.

Vad händer sedan?

– Nu undersöker vi förutsättningar genom att kartlägga möjligheter, möjliga samarbetspartners och kostnader. Förstudien tar i första hand fasta på regionala förutsättningar, men vi försöker tänka bredare än så i ett lite längre perspektiv. Konsthantverkets behov är ju inte specifikt regionalt. Därefter blir det en dialog med bl a Region Skåne om de kan bidra till uppbyggnad i någon del. I bästa fall gör vi en ansökan om utvecklingsmedel under 2020 som beviljas. Först därefter kan besöksguiden realiseras. Vi får ta ett steg i taget.