Sista chansen när Utvalt visas i Ronneby!

Den 18 juni öppnar den jurybedömda vandringsutställningen Utvalt – konsthantverk, slöjd & form i Skåne på Kulturcentrum i Ronneby. Utvalt, som nu visas för sista gången, har turnerat sedan juni 2015 och kommer senast från Museum für Völkerkunde i Hamburg.

Utvalt i Skåne arrangeras av Konsthantverkscentrum, Skånes hemslöjdsförbund och Form/Design Center. Det är ett projekt som syftar till stimulera utvecklingen, öka kunskapen och stärka intresset för dagens konsthantverk, slöjd och form i Skåne.

– Det är mycket roligt att den här spännande satsningen kommer till Ronneby och vi hoppas självklart att så många som möjligt tar chansen att se Utvalt nu när utställningen visas för sista gången, säger Kirsti D Emaus, enhetschef, Kulturcentrum.

Verken som visas i Utvalt är utsedda av en erfaren jury. Det inkom 400 bidrag från konsthantverkare, slöjdare, formgivare och andra som arbetar med hantverksmässigt och konstnärligt formskapande, alla med egen anknytning till Skåne. I utställningen ingår 24 utvalda bidrag från sammanlagt 49 personer. Tre bidrag har också fått Utvalts stipendier på 30 000 kr.

– Detta är första gången vi arrangerar Utvalt och vi är väldigt glada över det stora intresset för att delta i utställningen! Tanken är att evenemanget ska återkomma var tredje år och nästa gång blir 2018, säger Mari-Louise Franzén, verksamhetsledare, Konsthantverkscentrum.

Utvalt öppnar den 18/6 och visas till den 4/9 i Södra konsthallen på Kulturcentrum i Ronneby. Fri entré.

18 juni, Vernissage och invigning:
Kl 13.00 Invigning med bl.a. Mari-Louise Franzén, verksamhetsledare Konsthantverkscentrum
Kl 14.00 Föredrag: Handen och samhället - Slow Art med utgångspunkt i utställningen Slow Art diskuterar designhistorikern Cilla Robach samhällets syn på hantverk och slöjd, samt ger perspektiv på lyx och livskvalitet.

Läs programmet för hela utställningsperioden här: http://www.utvaltiskane.se/turneprogram-2016

Vandringsutställningen Utvalt har tidigare visats i Malmö, Simrishamn, Helsingborg och Hamburg.

Samtliga deltagare i utställningen.

Pressvisning 9 juni klockan 13.00 – 15.00:

• Presskontakt Kulturcentrum, Kirsti D Emaus, kirsti.emaus@ronneby.se, 0733-170353
  • Presskontakt Konsthantverkscentrum, se nedan.

Vi riktar ett varmt tack till de samarbetspartners och sponsorer som stödjer projektet:

Region Skåne, Malmö Industriförening, String Furniture AB, Birgit Rausing, Klippan Yllefabrik, Skånes Kommunförbund, Malmö Stad, Helsingborgs Stad, Birgit Rausing, Tryckfolket, Papyrus, Hulténs, Folkuniversitetet, Riksutställningar, Blå Station i samarbete med Torsten Nilssons Snickeri, Bendinggroup, IGP och Vollsjö industrier.

www.utvaltiskane.se